Google i modvind

En ansat ved Google mente, at Michael Moores kritik af den amerikanske sygesikringsindustri i filmen »Sicko« var en god lejlighed til at sælge annoncer.

Googles princip om »lave forretning uden at være ond« betvivles, efter en ansat opfordrede sygesikringsindustrien i USA til at købe sig til god reklame ved Google som modvægt til filmen »Sicko«.

Filmmageren Michael Moore udsender i denne uge dokumentarfilmen »Sicko«, som kritiserer den amerikanske sygesikringsindustri.

Branchen har set frem til filmen med bekymring, hvilket fik Lauren Turner, kontoplanlægger på sundhedsområdet for Google, til at skrive om den på Googles blog.

Her foreslår hun, at sygesikringsindustrien køber positiv omtale ved Google, som vises hvis brugere søger på ord som "Michael Moore" eller "Sicko".

Da den melding nåede nyhedssiden Slashdot gav det hurtigt anledning til beske kommentarer. En læser foreslog eksempelvis, at Google burde ændre sit motto til: »Vi bøjer os for enhver, der kan betale.«

Lauren Turner har siden skrevet et nyt indlæg, hvor hun slår fast, at der kun var tale om hendes egen holdning og ikke Googles, selv om det første indlæg var skrevet på selskabets blog. Om hendes næste indlæg så gjorde sagen bedre er et åbent spørgsmål.

»Når som helst sygesikringsindustrien ønsker at tilbagevise anklager i Mr. Moores film, og når som helst Mr. Moore ønsker at udfordre sygesikringsindustrien, er annoncering en meget demokratisk og effektiv måde at deltage i den offentlige debat på,« skriver hun og tilføjer, at dette er Googles holdning.

It-avisen The Register betvivler, hvor "demokratisk" annoncering i grunden er. Andre medier mener, at undskyldningen virker hul. Når en ansat kommer med forslag på Googles blog, der er direkte knyttet til Googles forretning, så er det svært ikke at se det som udtryk for selskabets holdning, skriver Wired.com

Lauren Turners oprindelige argument gik på, at branchen burde tage til genmæle:

»Mens lovgivere, advokater og patientgrupper bliver begejstrede, er der andre blandt os, der bliver ængstelige. Og hvorfor skulle de ikke blive det? Moore angriber forsikringssælgere, udbydere og medicinalfirmaer ved at forbinde dem til isolerede og følelsesladede historier om systemet, når det er værst. Moores film beskriver industrien som drevet af penge og marketing, og formår ikke at vise sygesikringens interesse for patienternes tilstand og omsorg.«

Hun havde denne enkle løsning:

»Mange af vores klienter står overfor disse sager. Selskaber kommer til os i håb om, at vi kan hjælpe dem med at håndtere deres rygte bedre gennem "Get the Facts" eller kampagner, der håndterer sagen. Jeres brand eller virksomhedssite har måske allerede disse informative aktiver, men har brugerne let ved at finde dem?«

»Vi kan placere annoncer til tekst eller video og medie-rige reklamer i betalte søgeresultater eller på relevante websites i vores stadigt voksende netværk. Hvad problemet end er, kan Google fungere som en platform til at oplyse offentligheden og promovere jeres budskab,« tilføjer Lauren Turner.

Om Google så også selv kan købe sig til en mere positiv omtale efter sagen vides ikke.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere