Antivirusprogrammerne fra det dansk-ejede britisk-baserede selskab MySecurityCenter blev tidligere i år testet på sitet Spywarefri.dk, der skriver om it-sikkerhedsprodukter og driver et forum om samme emne.
Men nu er anmeldelsen fjernet fra nettet. Årsag: MySecurityCenter har truet med fogedsag – og Spywarefri.dk har ikke råd til at en retssag.
Anmeldelsen, der blev lagt online helt tilbage i januar i år, resultererde i nul stjerner ud af seks mulige. Softwaren fungerede nemlig meget dårligt og MySecurityCenters abonnementsvilkår var ifølge anmeldelsen så uigennemskuelige, at mange mennesker reelt blev narret til at tegne abonnent.
Den dårlige anmeldelse blev efterhånden så godt læst på nettet, at den blev første hit på Google, når folk søgte på MySecurityCenter.
I sidste uge modtog folkene bag Spywarefri.dk så truslen fra MySecurituyCenter.
”Vi valgte at tage anmeldelsen af, for vi har simpelthen ikke pengene til en retssag. I en fogedsag skal man jo selv betale sine udgifter uanset, om man vinder sagen,” fortæller Thomas Huulbæk Andersen, der er manden bag sitet.
Manden bag MySecurtitycenter, den i Spanien bosatte Janus Nielsen, har tidligere overfor ComON fortalt, at hans firma har været udsat for megen dårlig omtale på nettet, alene fordi Spywarefri har ført smædekampagne mod MySecurityCenter.
”Det er samme personer bag som forsøger, totalt under bæltestedet, at svine og sværte os til. Nok fordi vi har fået rigtigt godt fat i DK og fordi vi rammer dem med vores gode priser og meget, for kunderne, tiltalende introtilbud. Det kan jeg give dig meget mere dokumentation på, hvis du ønsker det,” skrev Janus Nielsen til ComON tilbage i juni.
Spywarefri.dk er ifølge Thomas Huulbæk Andersen drevet som et uafhængigt nyhedssite med et forum med tilknyttede frivillige og ulønnede eksperter. Sitet har dog også en butik, hvor man kan købe de it-sikkerhedsprodukter, der er blevet positivt anmeldt, og det er i kraft af ejerskabet tæt forbundet til det kommercielle firma sikker.net. Thomas Huulbæk Andersen sammenligner selv sites kommercielle og ikke-kommercielle dele med dagblads-virksomheden Politiken, der både anmleder andres bøger og udgiver sine egne.
MySecurityCenters produkter er ifølge selskabet selv baseret på såkaldt noname grundudgaver af andre firmaers antivirus-systemer – primært Computer Associates – men solgt og markedsført i ny indpakning.
Selskabets ofte meget agressive markedføring har ført til en del negative kommentarer på nettets debatfora, og på ratings-sites som eksempelvis Trustpilot.
Selskabets ejer og direktør Janus Nielsen fortalte i førnævnte mail til ComON, at en faktor i den dårlige omtale har været, at MysecurityCenter har haft travlt med andre ting end at holde øje med omtalen:
”Derudover er vi bag MSC ikke internetfolk men softwarefolk og det hele er gået ret stærkt for os og vi har på ingen måde være opmærksom på, hvor vigtigt PR er, hvad reputation management er og hvor powerfuld Google er,” skrev Janus Nielsen i juni.
Bestræbelserne på at forbedre selskabets PR har tilsyneladende båret frugt: MySecirutyCenters PR-medarbejder Jane Naundrup er således kommet med i ekspertpanelet i Videnskabsministeriets aktuelle kampagne, netsikker.nu, hvor hun svarer på spørgsmål om hvordan man bedst beskytter sin computer og mobil.