Forskningsministeriet har netop meldt ud, at det offentlige er nødt til at spille en mere fremtrædende rolle i forsøget på at udbrede befolkningens og virksomhedernes anvendelse af digital signaturer. Ministeriet forhandler for indeværende med unavngivne offentlige institutioner om i samspil at udbrede softwarebaserede digitale signaturer.
Det er meget glædelige takter fra et ministerium, som til tider har været lige lovlig passiv af et IT- og forskningsministerium at være.
Udmeldingen kommer i forlængelse af rapporten Digital Forvaltning, som en bred gruppe af ministerier, myndigheder og private konsulentvirksomheder har medvirket til at frembringe.
Jeg er fuldt ud klar over, at det offentlige har en lang række hensyn og retsprincipper at skæve til før end myndighederne kan kaste sig ud i omfattende informationsudveksling via Internettet af følsomme oplysninger. Det offentlige har dog en stor egen interesse i at fremme brugen, idet perspektivet for administrative besparelser på sigt er enorme og dertil kommer selvfølgelig de positive følgevirkninger, som en udbredelsen vil have på det private erhvervsliv. Det er en enestående mulighed for at bringe Danmark i førertrøjen og stimulere danske virksomheders kompetencer i anvendelse af digital signatur som et naturligt led drift og salg.
E-handelsbranchens spøgelse i skabet har hele tiden været brugernes manglende fortrolighed og tillid til digital betaling og aftaleindgåelse. Det lader til, at den typiske forbruger hellere vil afgive kreditkort oplysninger over telefonen, når en flybillet skal købes, end indtaste dem i et sikkert server miljø. Dette er et faktum, som dog i de seneste måneder har vist bedre takter ifølge PBS opgørelser af transaktioner, men der hersker alligevel ikke tvivl om hvilken retning udviklingen går. For mig at se er det derfor ikke et spørgsmål om, hvad der er i vente, men hvornår vi formår at sparke udviklingen i gang.
I den sammenhæng er det offentlige en fantastisk medspiller for den spæde e-handel og digitale aftaleindgåelse. Det offentlige nyder af gode grunde en udpræget tillid hos forbrugeren/borgeren, som giver en unik relation med hensyn til implementering af digital signatur. Kun paranoide brugere vil være betænkelige ved at interagere med det offentlige via digital signatur, såfremt muligheden forelå og derfor bør det offentlige gå forrest i kampen om at vinde tillid og sikre udredelse af digitale ID’er.
Det gælder dog for det offentlige som for en privat butik, at det ikke er nok at slå dørene op og byde indenfor. Det offentlige må selvsagt ransage sig selv i et forsøg på at finde de anvendelsesmuligheder af offentlig digital forvaltning, som appellerer direkte til den enkelte bruger og dermed indebærer incitamentet til at erhverve et digitalt ID.
Internet kommunikationen skal overgå det traditionelle brev med behørig underskrift. Succesen ses med al ønskelig tydelighed gennem Told og Skats indberetningssystemer, som populært sagt vitterlig bare er smartere end tidligere tiders blanketter og giroindbetalinger. Systemet har oplevet en enorm succes og offentlig myndighed såvel som virksomheder – store og små – har opnået betydelige administrative fordele. At systemet ikke er baseret på den digitale signatur er blot et forhold, som på sigt bør ændres og har givet på tidspunktet for løsningens indførelse været forudsætningen for den bølgebrydende succes. Ligeså stor en succes Told og Skat har oplevet ligeså udtalt var fiaskoen for pilotprojektet i Ringsted kommune i 2000 med tilbud om digitale signaturer til borgerne. Under 100 mennesker valgte at erhverve et ID.
Jeg tror ikke, at den manglende interesse skyldes uvillighed, men derimod manglende erkendelse af, at teknologi ikke er nok i sig selv. Det er og vil altid være de klart synlige fordele, som skal bære en succes frem. Offentlig markedsføring af sådanne fordele er essentiel og det skal medtages i enhver strategi. Fokus skal derfor rettes mod at udbyde fordele, som er så klare, at borgeren er ubetinget animeret til at erhverve et ID. Her ville Told og Skat være en naturlig medspiller, idet virksomhederne relativt set er IT stærke. Tilsvarende er eksempelvis SU-styrelsens omfattende forvaltningsaktiviteter med studerende en oplagt mulighed for at drive digitale signaturer ind i den offentlige forvaltning.
Det er glædeligt, at IT- og forskningsministeriet nu for alvor rør på sig og for udbydere af løsninger til digital signatur er digital forvaltning en af de spændende fremtidige udfordringer, som vil bringe fordele til såvel det offentlige som til erhvervslivet.
Når alt kommer til alt, så er digitale signaturer skabt til at anvende ikke til at tale om !
Af adm. direktør Brian Mertz Pedersen, EuroTrust A/S. EuroTrust A/S er partner med amerikanske sikkerhedsvirksomhed VeriSign Inc. og forsyner det danske erhvervsliv med PKI-produkter.