Wii har væltet verden.
Siden lanceringen i 2006 er der dukket Wii-maskiner op i så mange hjem, at man skulle tro, at spillekonsollen er et lige så uundværligt redskab som opvaskemaskinen eller elkedlen. En aktuel rapport fra England viste, at der cirka står en Wii i hvert tredje britisk hjem.
Men Wiis guldalder er ovre.
”Siden sidste år er salget af Wii-hardware, spil og tilbehør dalet med 40 procent. Først blev vi bekymrede og troede, at det var os, der gjorde noget forkert, men det har vist sig at være en generel nedgang,” siger Jacob Risgaard, direktør i Coolshop.dk, til ComON.
Når der sælges otte PS3-spil hos Coolshop, så sælges der kun to Wii-spil.
Man kan også måle den dalende interesse for Wii på hitlisterne hos Amazon. På listen over de mest afventede titler skal man helt ned på plads 19 for at finde en Wii-titel. Spillet er GoldenEye. Se teaser nederst.
Wii-spillere har aldrig købt spil
I hele Nintendo Wiis levetid har det dog generelt været svært at sælge spil, efter at den nyindkøbte konsol med Wii Sport er koblet til fjernsynet.
”Jeg har set en amerikansk undersøgelse, der viste, at en PS3-spiller køber seks spil om året. Til sammenligning køber en Wii-ejer i gennemsnit kun ét spil i hele konsollens levetid. Det passer meget godt med vores tal. Det er kun to procent, at de kunder, som køber Wii-konsol hos os, der nogensinde vender tilbage og køber flere spil eller tilbehør,” siger Jacob Risgaard.
Og når Wii-ejerne endelig køber deres første spil efter Wii Sport, så er det Guitar Hero, Mario Kart og alle de velkendte titler, der ryger i indkøbskurven. Nintendos egne titler er de evige topscorere. Nogle af de få alternative spiltitler, der sælger lige nu, er Lego-spillene og dansespillet Just Dance 2.
Ifølge VGchartz.com er der solgt 75 millioner Wii-konsollen til dato. Til sammenligning er der solgt 45 millioner Xbox.