En ud af otte sygedage i den britiske industri er pjæk, og det koster årligt 13 milliarder pund - det vil sige lidt mindre end 122 milliarder danske kroner.
Derfor er adskillige britiske firmaer og offentlige institutioner begyndt at teste de medarbejdere, der ringer og melder sig syge, ved hjælp af en ny generation af stemmeanalyse-systemer. Ifølge Daily Mail stammer en af succeshistorierne fra købstaden Harrow i det nordvestlige London, hvor man i løbet af en udefineret testperiode sparede 420.000 pund (3,9 millioner kroner) på grund af et betragteligt lavere syge fravær.
I dette tilfælde benyttede man et system kaldet Voice Risk Analysis, som er udviklet af DigiLog UK i samarbejde med outsourcing-firmaet Capita. Flere tusinde gange i løbet af samtalen bliver medarbejderens stemme analyseret af systemet, der vurderer, om personen er under pres - og om sygemeldingen eventuelt er en løgn.
Hvis medarbejderen dumper stemmeanalysen, vil den person, der modtager opkaldet, blive advaret af systemet. Herefter kan den 'syge' medarbejder opmuntres til at ændre mening.
Susan Anderson fra Confederation of British Industry ser med positive øjne på metoden.
»Denne teknologi kunne være yderst brugbar i tilfælde, hvor arbejdsgiveren mistænker medarbejderne for at misbruge sygefraværspolitikken,« siger hun til Daily Mail.
Hun understreger dog, at stemmeanalysen kun skal være en del af de mange forskellige redskaber, arbejdsgiverne kan benytte.
Ifølge Dansk Industri (DI) vil det ikke blive aktuelt at analysere medarbejdernes stemmer i Danmark lige foreløbig.
»Sygefravær ligger virkelig højt på dagsordenen indenfor human resources lige nu. Virksomhederne beskæftiger sig meget med det, men de gør det på en anden måde,« siger Tina Donnerborg, chef i organisationens Business Academy.
Hun mener, at mentaliteten hos de HR-ansvarlige her i landet er markant anderledes. Folk, der er syge, skal være derhjemme, så de ikke smitter andre.
»I Danmark fokuserer de HR-ansvarlige på at skabe et godt arbejdsklima og skabe en god relation mellem arbejdsgiver og medarbejdere, så man ikke kommer i den situation, hvor de ansatte tager en sygedag, de ikke skulle have haft,« siger Tina Donnerborg til ComON.
Men tror du ikke, at det vil nedbringe sygefraværet, hvis de ansatte ved, at de kan blive fanget i en løgn?
»Med hensyn til medarbejdere, som ikke har en fast tilknytning, der kan det måske være en metode, da det er svært at skabe den gode relation mellem den ansatte og arbejdspladsen. Men det, der gør en forskel, er altså god ledelse og et godt arbejdsklima,« lyder det fra DI-talskvinden med en fast og rolig stemme, der ikke tyder på, at hun er under pres.