Med 334.000 besøgende kunne verdens største computermesse Cebit i år notere et betydeligt fald i besøgstallet i forhold til sidste år, hvor der var omkring 400.000 gæster. På forhånd var forventningerne meget små - med sine 4.157 udstillere og 184.000 kvadratmeter udstillingsareal er det kriseramte Cebit faldet tilbage til niveauet fra 1990.
Og messen var i år forkortet til fem dage og sluttede allerede lørdag. Det er også en stor del af forklaringen på det store fald i besøgstallet – hvis man tager hensyn til, at den travle søndag manglede i år, så var der faktisk flere besøgende på de fem første dage end de samme fem dage (uden søndag) sidste år.
Og vejret har heller ikke ligefrem hjulpet – Hannover blev begravet i sne fredag, men alligevel kom der mange besøgende lørdag.
I de bedste år har Cebit haft 800.000 besøgende – så der er lang vej igen inden Cebit er tilbage på toppen. Og der kommer måske aldrig til at ske.
Flere mere specialiserede messer har stjålet udstillere fra Cebit. Mobilbranchen har fundet sammen om Mobile World Congress, der netop har været afholdt i Barcelona, for underholdningselektronik er der CES i Las Vegas og IFA i Berlin, de store spillere som Apple og Microsoft har deres egne konferencer.
Firmaer som Apple, Nokia, Toshiba og Navteq er slet ikke repræsenteret på Cebit, og man fandt heller ikke Facebook, Twitter eller Youtube i messehallerne. Det forstærker indtrykket af, at Cebit ikke længere kan følge med udviklingen.
Til næste år satser man igen på at tiltrække flere besøgende, som messelskabet ellers har forsøgt at skræmme væk fra "forretnings-messen" med høje billetpriser.
I 2011 bliver der muligvis tale om fire selvstændige messer; én til forretningsfolk og professionelle brugere, én til offentlige myndigheder, én konference for forskere og én Cebit Life messe til private. Og der er især store forventninger til sidstnævnte.