En åben API, som klienter kan gøre brug af, har længe gjort Twitter til en af stjernerne blandt webtjenester: Twitter står selv for grundvaren, de små beskeder på 140 tegn. Med den åbne API kan alle mulige andre skabe nye produkter, der bruger grundvaren i nye sammenhænge.
Nu køber Twitter 3. parts-klienten Tweetdeck, der er en af de mest populære mobilapplikationer til at samle både Twitter-beskeder, Facebook-strømmen og Foursquare-shouts i en applikation på mobilen.
Ifølge CNN måtte Twitter betale 212 millioner kroner for den populære klient. Dermed har Twitter købt endnu et af de selskaber, der med succes har gjort brug af Twitters API til at skabe innovative produkter. Tidligere har Twitter købt Tweetie, en anden Twitter-klient.
Ifølge TechChrunch har rivalen Ubermedia, der i forvejen har applikationerne Twidroyd, UberSocial og Echofon, tidligere budt op mod 159 millioner kroner på Tweetdeck. Når Twitter nu køber Tweetdeck for et større beløb kan det skyldes, at Twitter frygter, at Ubermedia får for mange brugere og dermed magt over Twitter, mener TechChrunch.
For to måneder siden vækkede Twitter opsigt ved at annoncere nye regler for brug af firmaets API, Application Programming Interface. For at gøre brug af Twitter-beskederne skal 3. parts-klienter nu tilbyde noget ekstra i forhold til, hvad Twitter selv leverer. Derudover må de ikke forvirre brugerne i forhold til, hvordan tweets bliver præsenteret. Nogle spekulerede i, at Twitter ved at begrænse 3. parts-klienter forsøger at bevare muligheden for at tjene penge på de store investeringer i platformen.