Det lille iværksætter firma ECTunes er langt fremme i forhandlinger med en af de store bilproducenter om at levere lyd til fremtidens lydløse elbiler.
Lyden er den udvendige, computergenerede lyd, der skal advare cyklister og fodgængere om, at der er et køretøj på vej. Det danske firma håber, at lysdesignet med tiden kan blive en dominerende standard for elbiler.
EC Tunes ønsker på nuværende tidpsunkt ikke at afsløre, hvem der forhandles med, men ifølge Thomas Gadegaard fra ECTunes er det ikke Renault, der er tale om, men derimod en anden af de bilproducenter, der også har store planer for elbiler.
Demo-version af lyden, som fortsat er under udvikling, kan høres i afspillerne her: Den ene er med konstant lyd, mens den anden er aktuel, hvis man speeder op og ned i en kørselssituation. Lyden af den ellers næsten lydløse elbil kan også høres på denne video.
Energi Horsens, der netop har investeret 2,9 millioner kroner i ECTunes, står bag en række tiltag og investeringer på elbilområdet, bl.a. et stort demonstrationsprojekt i Juelsminde, Prøv1elbil, hvor 100 familier hverdagstester en elbil i tre måneder.
ECTunes har for nylig modtaget en såkaldt videnkupon til et nyt projekt sammen med Delta SenseLab og lyddesignbureauet Sonic Branding. Det er sidstnævnte, der udviklet lydprøverne.
Konceptet indebærer, at bilen udstyres med fem højttalere, hvoraf to peger direkte ned i jorden. Der er ikke tale om de store basdrøn i de højttalere, der er udviklet.
Frekvensmæssigt når man kun til 100 hertz, hvilket svarer til, hvad en mindre reolhøjttaler kan præstere. Thomas Gadegaard erkender, at en fed V8-buldren ville kræve betydeligt mere bas, men han understreger, at det ikke er den slags designøvelser, holdet har koncentreret sig om, men mere det rent sikkerhedsmæssige aspekt af lyden – eller manglen på samme – fra en elbil.
Desuden er fordelen ved bas-fattige motorbrøl, at de hovedsageligt høres af de nærmeststående – lavfrekvente lyde ville kunne høres og mærkes længere væk, men der er jo ingen grund til at lave mere støjforurening end nødvendigt.
Som det hedder i beskrivelsen fra Sonic Branding skal lyden kunne identificeres med en elbil og ikke ethvert andet støjende benzinkøretøj:
”I designet af lyden til elbil er der lagt vægt på perceptionen og den lydlige forståelse af, at det man hører, er en elbil. Det vil kort sagt sige, at der er fokuseret på, at der i lyden både ligger lyde, der associerer til 'el' og andre lyde, der associerer til 'bil'. Lyden af det elektriske består af en lille smule knitren kombineret med en optagelse af en elmotor på en slibemaskine. Lydene er renset og processeret for at fremstå rene, klare og miljøvenlige i sit udtryk.”