Ministerium uden katastrofe-hjemmeside

Ved tsunami-katastrofen i Asien var Udenrigsministeriet uden en særlig katastrofehjemmeside, der kunne klare de flere hundrede tusinde daglige hits. Også ministeriets generelle webkommunikation under katastrofen får drøje hug i ny rapport.

I dagene efter tsunami-katastrofen i Asien 26. december sidste år besøgte flere hundrede tusinde hver dag Udenrigsministeriets hjemmeside. Men på trods af en ny storstillet kommunikationsstrategi fra 2003 kom borgernes udprægede brug af internettet som en overraskelse for ministeriet.

»Udenrigsministeriet bør være bedre forberedt på, at der i offentlighedens informationssøgning
under en krisesituation er tale om en helt ny "web-kultur", der stiller store krav til opdateringen af hjemmesiderne. Der var den 28. - 29. december en stigning i besøg på hjemmesiden på mere end 900 procent i forhold til et gennemsnitligt dagligt besøgstal,« skriver ministeriet selv i den evaluering af forløbet i dagene efter, som netop er blevet offentliggjort.

Derfor vil ministeriet frem over have en særlig nødforside klar til hjemmesiden www.um.dk når en ny katastrofe indtræffer.

»Hjemmesiden bør derfor i krisesituationer være det absolutte hovedmedium over for offentligheden. Forsiden bør i krisesituationer ændres, så der bliver tale om en egentlig
kriseforside, hvorfra der kan linkes til den almindelige hjemmeside,« skriver ministeriet og anslår at nødforsiden skal kunne håndtere op til 300.000 daglige besøg.

Nødforsider kendes blandt fra flyselskaber og store nyhedssites i forbindelse med flykatastrofer og store nyhedsbegivenheder. Således havde SAS en nødforside på sit site i forbindelse med flyulykken i Milano den 8. oktober 2001, da 118 mennesker mistede livet i et sammenstød mellem et SAS-fly og et mindre privatfly.

Rapporten peger desuden på at der ganske enkelt manglede nogen i ministeriet, der tog ansvar for kommunikationen via hjemmesiden i de hektiske juledage.

»Kommunikationseksperter har til evalueringen især peget på, at man i en krisesituation ofte må prioritere hensynet til at kunne levere hurtig løbende information over for hensynet til at sikre nøjagtigheden eller fuldstændigheden i informationerne. Dette forudsætter bl.a., at der fra krisens
start er udpeget ansvarlige for hjemmesiden, som ikke har andre funktioner, og som har selvstændig kompetence til at opdatere hjemmesiden. Desuden bør embedsværket øjensynligt tillade sig lidt større dristighed og udfarenhed i dette arbejde,« hedder det på embedsmandssprog.

Foruden kommunikationen med borgerne, så peger evalueringsrapporten også på mangler i den elektroniske sagsbehandling - især mellem Udenrigsministeriet og ambassaderne ude i verden.

»Det anbefales at der påbegyndes iværksættelse af et globalt it-baseret konsulært sagsbehandlingssystem til modernisering og effektivisering af arbejdsgangene og styrkelse af vidensdeling mellem Udenrigsministeriet og ambassaderne i forbindelse med håndteringen af borgerservicesager både ved større ulykker og naturkatastrofer og til behandling af mere rutineprægede opgaver,« skriver ministeriet i evalueringen af sig selv.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere