Tidligere i år forsøgte en amerikansk kvinde at opstarte et fælles søgsmål mod Microsoft for vildledende reklame. Men den sag får hun svært ved at følge til dørs.
Årsagen til søgsmålet var, at kvinden følte sig vildledt af klistermærket »Windows Vista Capable«. Klistermærket er nemlig også blevet placeret på computere, som reelt kun kan klare basisversionerne af Vista - og ikke de dyrere versioner med den grafiske brugerflade Aero, som det nye styresystem især markedsføres på.
Microsoft har hele tiden afvist beskyldningen, men der er alligevel sket en ændring i teksten bag det omstridte klistermærke, der i 2006 lød således:
»Windows Vista kompatibel-logoet er skabt for at forsikre forbrugerne om, at pc'ere, som de køber i dag, kan opgraderes til Windows Vista, og at computeren kan afvikle Vistas kerneoplevelser.«
Det er nu blevet udspecificeret på hjemmesiden:
»En ny pc med logoet Windows Vista kompatibel pc kan køre Windows Vista. Alle versioner af Windows Vista leverer kerneoplevelser, som f.eks. nyskabelser inden for organisering og søgning efter information, sikkerhed og pålidelighed. Alle Windows Vista-kompatible pc'er kører disse kerneoplevelser på et minimum. Nogle funktioner, der er tilgængelige i premiumversioner af Windows Vista — som den nye Windows Aero brugeroplevelse — kan kræve avanceret eller yderligere hardware.«
Men finjusteringen har intet med retssagen at gøre, siger Microsoft. Ifølge firmaet blev teksten allerede ændret i januar i forbindelse med lanceringen. Uanset hvornår ændringen er sket, så er det tvivlsomt, om den amerikanske kvinde får held til at hive Microsoft i retten.
Flere personer har nemlig stillet spørgsmål ved hendes forudsætninger for at sagsøge firmaet. For hvis hun havde fulgt med i medierne det seneste år, så burde hun ikke være i tvivl om klistermærkets begrænsninger. Men kvinden hævder, at det ikke har været nævnt i de kilder, som hun har benyttet sig af: to små lokalaviser og et indslag med Bill Gates fra tv-programmet: »The Today Show«.