Klumme: Strategisk linksamarbejde II

Mads Ellegaard fra Notabene gennemgår i denne artikel de grundlæggende alliancetyper indenfor linksamarbejde.

Artiklen fortsætter, hvor vi slap i første del, hvor selve begrebet "De strategiske links" blev introduceret. Heri beskrev vi, hvordan "strategiske links" kan skaffe den helt rigtige trafik til dit website - ofte til en utrolig lav pris. Metoden består groft sagt i at indgå linksamarbejde, hvor der er mulighed for at bytte, sponsorere og handle med links, referencer, besøgende og leads (site-besøgende, der tilhører målgruppen for sitet).


Hvad er linkalliancen baseret på


En alliance baserer sig per definition på et gensidigt forpligtende forhold. I relation til de strategiske links betyder det, at de traditionelle markedsføringsbriller må lægges til side. Dette skyldes, at der ikke kun er et økonomisk forhold mellem annoncør og det annoncerende medie (som ved traditionelle medier). Alliancen kan basere sig på udveksling af 3 forskellige værdier:


Økonomi


- hvor der betales et beløb i forhold til den anslåede værdi af hele eller dele af alliancen. Betalingen kan foretages før eller efter en aftalt periode eller et opnået resultat.


Relationer


- hvor der tilbydes kontakt til kundeemner, besøgende, sites eller lignende. Værdien af disse relationer vurderes enten individuelt eller samlet i forhold til den grundlæggende aftale bag alliancen.


Information


- hvor der tilbydes artikler, oplysninger, data eller lignende. Også her er der tale om en værdi, der ikke gøres op i kroner og øre, men vurderes i forhold til ens egen evne til at udnytte værdien i nye sammenhænge.


Bemærk at de 2 sidstnævnte værdier udgør en vigtig del af værdiskabelsen i den nye økonomi, netværksøkonomien.


De tre typer af værdier, der benyttes til at skabe balance i alliancen, behøver ikke at være til stede i "ren form". En alliance kan således basere sig på et snørklet net af udveksling af disse tre typer af værdier. Generelt bør man som tidligere nævnt opfatte et linksamarbejde som en mulighed for at bytte, sponsorere og handle med links, referencer, besøgende og leads.


De 6 alliance-typer:


1) Gensidige referencer mellem sites


I dette tilfælde linkes der mellem forskellige sites. Linket er den eneste form for værdi, der udveksles mellem annoncøren og indehaverne af sitene. Alliancen er ikke nødvendigvis baseret på, at der kun byttes links i forholdet 1:1.


Der er mulighed for at justere på de 8 parametre, der ligger til grund for vurdering af værdien af de forskellige links (gennemgået i første del).


Udgangspunktet er måske, at det ene site er så velbesøgt, at der skal flere links fra til for at opveje den kvantitive forskel. Eller måske er imaget for det ene site væsentlig bedre end for det andet site. Forskellene mellem de 2 sites kan udlignes på forskellig vis f.eks:


  • Forskel i mængde - der afsættes måske en hel side/et helt område på det ene site

  • Forskel i indhold, hvor link'ene placeres
  • Forskel i placering af links'ene - forside kontra undersider

  • Forskel i målretning af linket i forhold til målgruppen
  • Forskel i udformingen af selve linket


Det vil være de faktiske forhold i alliancen, der afgør hvilken løsning, der vil være optimal for de samarbejdende partnere.


2) Links via partnerprogrammer


Forretningsmæssigt set er der tale om en formaliseret alliance, der kontraktbinder begge parter i alliancen. Ofte er det gjort i forhold til en provision udregnet på baggrund af det salg, som et link fra en andens site har medført.


Denne alliance form er særligt egnet til lavteknologiske og standardiserede produkter, udførligt beskrevne produkter. Derfor er dette en meget benyttet allianceform i Internethandlen med bøger.


Et forhandlernetværk kan dog også baseres på udveksling af andre værdier end de økonomiske. Et salg eller en henvisning kan eksempelvis opgøres i forhold til andre links, artikler eller andet.


Et konkret eksempel er Amazon (ja, dem igen), der tilbyder enhver at indgå i deres partnerprogram. Til gengæld for et salg genereret via partnerens website udløser Amazon en procentdel af salgsprisen i provision. På denne vis har Amazon opnået at få flere hundrede tusinde digitale filialer rundt om på Internettet.


Det behøver ikke at være tydeligt for køberen, hvem der egentlig sælger produktet. I Amazons tilfælde linker partnerne til virksomhedens site, men i andre tilfælde kunne man forestille sig, at producenten eller distributøren tilbyder standardsider, der eventuelt kan versioneres i forhold til behov og design på forhandlerens site.


3) Links via relaterede sites


Denne alliance består i at en virksomhed tilbyder sig til sites, der enten på enkelte sider eller som helhed kan
forbedre nuværende service,
øge kvalitets-niveauet af sine informationer, eller
forbedre sit image ved at linke op til tilbyderens site.
For at realisere værdien af alliancen mellem de relaterede sites kræves det, at tilbyderen formår at udnytte og belønne de henvisninger, der kommer.


Portal-tankegangen er meget populær for tiden, men i virkeligheden kan portalen opbygges ved at linke en række forskellige men relaterede sites sammen i et informations- og servicenetværk. Man bør gøre sig en del grundige overvejelser om branding, inden man beslutter sig for om ens virksomhed skal benytte portalen, links via relaterede sites - eller begge dele.


Særligt bør overførsel og afsmitning af image vurderes, inden de relaterede sites opfordres eller tilbydes til at linke til dit site.


4) Links via nyheder


Links, der tilbydes til eller fra andres sites via nyheder er den hyppigst forekommende informationsbaserede link-alliance. Enten ved at tilbyde nyheder på eget eller andres site. Notabenes Nyhedsbrev er et eksempel på dette. For det første linker vi i artiklen videre til de virksomheder, vi omtaler og for det andet er det både muligt at læse nyhedsbrevet på www.notabene.net - og som her på ComON.


Denne form for alliance gør det således muligt at nå ud med det gratis nyhedsbrev til flest mulige, samtidig med at det skaber en værditilvækst til de partnere, der tager imod tilbuddet om at distribuere nyhedsbrevet.


Selvfølgelig er der også mulighed for at modtage eller distribuere nyhederne til gengæld for kommercielle modydelser.


5) Links via kundereferencer


På Internettet linker virksomheder ofte til de kunder, der er løst opgaver for, eller til de typer af arbejde virksomheden har været involveret i.


Værdien af disse links bør ikke undervurderes af nogle af parterne i alliancen. Dem, der har udført arbejdet kan bryste sig af, at man kan dokumentere historiken og dem, der linkes til, får flere besøgende. Der er således tale om en win-win situation.


Referencer kan laves af alle typer af virksomheder med alle typer af produkter og er en god måde at vise respekt over for ens samarbejdspartnere. Samtidig signalerer man, at partnerens arbejde tages seriøst, og at man har en virksomhed, der tør spille med åbne kort mht., at man ikke selv kan alt.


Dog skal man passe på ikke at kaste sit brand i grams, som tilfældet har været med Lego, der har haft links fra stort set alle underleverandører igennem tiden. Lego markerer nu sin politik på dette område ved at frabede, at leverandører linker til dem.


6) Betalte links


Her er tale om, at man får et link placeret i nyhedsbreve eller i site-tekster til gengæld for en modydelse. Da denne type alliance oftest er økonomisk baseret i forhold til antallet af eksponeringer eller antallet af udsendte mails, minder det mest om traditionel annoncering. Til forskel fra eksempelvis bannerreklamer er der dog en tættere knytning mellem annoncør og annonceudbyder, da det kan være svært at adskille annoncen fra det øvrige redaktionelle indhold.


De såkaldte sponsoreringer af nyhedsbreve er den mest brugte af denne type linksamarbejde.


Afrunding


Som det fremgår, er der mange former for alliancer, der hver har deres specifikke muligheder for at blive tilknyttet andre sites og virksomheder. Det er absolut tiden værd at overveje hvem, der er mest egnet og hvor meget man kan få ud af en given alliance både i forhold til image, besøgende og handel.


Mads Ellegaard er ansat hos Notabene Internet Marketing. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne artikel, er du velkommen til at sende en mail til Mads Ellegaard på me@notabene.net.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere