Tilfredse borgere har den højeste prioritet ved digitalisering af det offentlige. Blandt argumenterne for at indføre digital forvaltning finder vi først ønsket om at spare penge på en sjetteplads. Det er, ifølge Berlingske Tidende, konklusionen på en stor europæisk undersøgelse, som Momentum Research har foretaget for netværksproducenten Cisco.
Undersøgelsen peger på, at når offentlige myndigheder skal indføre større elektronisk selvbetjening, har følgende tre områder den største betydning: At få mere tilfredse borgere, at få ændret arbejdsgange og organisationskultur - og endelig det at udnytte it-netværkene bedre ved eksempelvis at give medarbejderne uhindret adgang til arbejdspladsen.
Niels Christian Furu er administrerende direktør i Cisco Danmark og leder samtidig Ciscos indsats i Benelux-landene og Norden i den offentlige sektor og sundhedssektoren. Han vurderer, at selvom Danmark ikke er blandt de otte lande i undersøgelsen, gælder resultatet også Danmark, og vi er godt med hvad angår digitalisering.
»Både amter og kommuner er meget langt fremme med at bruge netbaserede programmer. F.eks. er der intet større dansk sygehus, som ikke enten er i gang med eller er lige ved at indføre trådløs teknologi som følge af den elektroniske patientjournal,« siger Niels Christian Furu til Berlingske Tidende.
Både i Europa og i Danmark er de offentlige IT-investeringer større end nogensinde før, og stort set alle myndigheder benytter i dag internet-baserede løsninger. Undersøgelsen viser dog også, at det offentlige kan blive op til syv gange mere produktivt, hvis man finder den rette kombination mellem teknologi, ansatte og arbejdsprocesser.
»Når det offentlige holdes op mod den private sektor, er der et par lysår, hvor man kan forbedre sig, og man kan lære meget af den private sektor. Men det er positivt, at det offentlige Danmark er åbent, positivt og ægte interesseret i omstillingen. For få år siden lagde nogen armene over kors, nu er det blevet almindeligt anerkendt,« siger Niels Christian Furu.