Klumme: Liden tue kan vælte stort læs

It-direktør Per Palmkvist Knudsen undrer sig over en skråsikker udmelding fra IBM oven på sidste uges dramatiske nedbrud.

9. april er dagen hvor Danmark blev besat. Og dagen hvor et af de mest omfattende IT-nedbrud fandt sted. Det ramte næsten alle IBMs kunder, inklusiv store virksomheder, der sikkert fik hurtig og direkte besked. Mindre kunder - som os - måtte selv opdage, hvad der skete, og hvad der ikke virkede. Det er nok svært at undgå, når man er ude for så omfattende en begivenhed.

Den efterfølgende lukkethed om årsagen til nedbruddet kan forklares med, at det er vigtigt at melde præcist ud, når noget sådant sker. Personligt ville jeg have valgt en mere åben stil. For at undgå direkte kritik fra kunderne i medierne.

Hvad jeg ikke kan forstå er IBM-chef Lars Mikkelgaard-Jensens udmelding i Børsen i dag: "Vi har fundet fejlen og rettet fejlen, så det ikke sker igen". Citatet går endda igen i overskriften "Det sker ikke igen". Det er store ord at bruge, når man har med IT at gøre. Artiklen giver ikke mange detaljer om hvad der udløste fejlen. Udover at det var en switch, der begyndte at sende voldsom trafik i netværket. De fleste kunder får i denne tid oplysninger om årsagen. Den besked jeg har fået er, at fejlen skyldtes en fejlkonfigurering af et VLAN. Konsekvensen var, at netværkstrafikken begyndte at loope. Og dermed lagde de centrale netværkskomponenter ned, en efter en.

Der er en vigtig lektie at lære ved dette nedbrud: Selv den mest avancerede og redundante infrastruktur er ikke stærkere end den person, der konfigurerer den. Og alle ændringer skal derfor gennemføres med præcis de samme change-procedurer, som når vi laver almindelige softwareændringer. Mange netværksfolk har svært ved at acceptere dette. For der er jo bare tale om en konfigurationsændring. Men IBMs nedbrud beviser - igen, at sådanne ændringer kan have enorm betydning.

Normalt er IBM gode til den slags. Faktisk er det første gang - nogensinde - vi har haft brug for beredskabsplanen for det system, der blev omfattet af nedbruddet.

Men man skal aldrig sige aldrig. Slet ikke når man skal udelukke menneskelige fejl.

---------------
Per Palmkvist Knudsen er Af IT-direktør i JP/Politikens Hus A/S.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere