Klumme: Liden tue kan vælte stort læs

It-direktør Per Palmkvist Knudsen undrer sig over en skråsikker udmelding fra IBM oven på sidste uges dramatiske nedbrud.

9. april er dagen hvor Danmark blev besat. Og dagen hvor et af de mest omfattende IT-nedbrud fandt sted. Det ramte næsten alle IBMs kunder, inklusiv store virksomheder, der sikkert fik hurtig og direkte besked. Mindre kunder - som os - måtte selv opdage, hvad der skete, og hvad der ikke virkede. Det er nok svært at undgå, når man er ude for så omfattende en begivenhed.

Den efterfølgende lukkethed om årsagen til nedbruddet kan forklares med, at det er vigtigt at melde præcist ud, når noget sådant sker. Personligt ville jeg have valgt en mere åben stil. For at undgå direkte kritik fra kunderne i medierne.

Hvad jeg ikke kan forstå er IBM-chef Lars Mikkelgaard-Jensens udmelding i Børsen i dag: "Vi har fundet fejlen og rettet fejlen, så det ikke sker igen". Citatet går endda igen i overskriften "Det sker ikke igen". Det er store ord at bruge, når man har med IT at gøre. Artiklen giver ikke mange detaljer om hvad der udløste fejlen. Udover at det var en switch, der begyndte at sende voldsom trafik i netværket. De fleste kunder får i denne tid oplysninger om årsagen. Den besked jeg har fået er, at fejlen skyldtes en fejlkonfigurering af et VLAN. Konsekvensen var, at netværkstrafikken begyndte at loope. Og dermed lagde de centrale netværkskomponenter ned, en efter en.

Der er en vigtig lektie at lære ved dette nedbrud: Selv den mest avancerede og redundante infrastruktur er ikke stærkere end den person, der konfigurerer den. Og alle ændringer skal derfor gennemføres med præcis de samme change-procedurer, som når vi laver almindelige softwareændringer. Mange netværksfolk har svært ved at acceptere dette. For der er jo bare tale om en konfigurationsændring. Men IBMs nedbrud beviser - igen, at sådanne ændringer kan have enorm betydning.

Normalt er IBM gode til den slags. Faktisk er det første gang - nogensinde - vi har haft brug for beredskabsplanen for det system, der blev omfattet af nedbruddet.

Men man skal aldrig sige aldrig. Slet ikke når man skal udelukke menneskelige fejl.

---------------
Per Palmkvist Knudsen er Af IT-direktør i JP/Politikens Hus A/S.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere