Artikel top billede

Her er dit nye it-arbejdsredskab

Nye it-værktøjer til virksomheder er sociale. Læs om danske Pharmakons forsøg.

Verden over har en halv milliard mennesker allerede vænnet sig til at fortælle venner om stort og småt på Facebook.

Nu breder samme tendens sig til erhvervslivet. I hvert fald tilbyder flere softwarefirmaer nu tjenester, der minder om Facebook, men som er tænkt som et arbejdsredskab.

En af de danske it-chefer, der er med på tendensen, er Peter Naumann, it-chef for Pharmakon. Han kender udmærket følelsen af, at det er nemmest og simplest at holde sig til Microsofts kendte netværksværktøj Sharepoint. Pharmakon, der er ejet af de danske apotekere, har brugt store beløb på Microsofts kendte og velfungerende værktøj til deling af filer, men Peter Naumann forsøger sig nu med et nyt produkt, han har opdaget: Confluence.

Peter Naumann har kastet sin kærlighed på netværksredskabet fra det mindre australske it-firma, Atlassian, fordi det er velegnet til at samle viden. Confluence er det engelske ord for området, hvor to floder flyder sammen og kan symbolisere, at viden flyder sammen. Samtidig er det nemt for brugerne at kaste sig ud i.

”Jeg er vild med, at det minder om Facebook, Android og iPhone. Det er noget, som folk kender,” fortæller Peter Naumann begejstret, mens hans demonstrerer sit nye legetøj for ComON.

Forbrugermarkedet driver
Hans iagttagelse er, at softwareproducenter til virksomheder for tiden lader sig inspirere af det almindelige forbrugermarked. Strømningen, hvor forbrugermarkedet driver udviklingen, kaldes på engelsk consumerization, og det har længe drevet hardwaremarkedet, siger Peter Naumann. Han nævner som eksempel, at virksomheders bærbare skærme i dag ofte har bredformatet 16:9, selvom 3:4 er nok til arbejdsbrug. Samtidig har også erhvervsmobiler kamera, selv om de ansatte ikke bruger det i arbejdsøjemed. Den samme udvikling sker nu inden for erhvervssoftware, hvor funktioner og snitflader, der er kendte fra det almindelige forbrugermarked, nu begynder at dominere forretningssoftwaren, vurderer Peter Naumann.

Peter Naumanns valg af socialt netværksredskab, Confluence, er open source, forstået på den måde, at kunden får kildekoden med ved køb af en licens. Det kan ligge i skyen og minder om Facebook. Samtidig kan man oprette wiki’er, hvilket passer perfekt til et projekt, hvor Pharmakons ansatte samler viden om brugen af medicin. Ligesom Facebook giver Confluence mulighed for, at brugeren kan følge andre brugere. Værktøjet kan desuden tilpasses med applikationer, som man enten kan få gratis, købe eller udvikle selv til Confluences API. Et eksempel på en applikation er, at man kan importere og eksportere word-filer på en nem måde.

En del af Pharmakons Confluence-opsætning er offentlig tilgængelig, mens resten er lukket og fungerer som en form for intranet.
Pharmakons ansatte bruger allerede Sharepoint. It-chefen vil ikke ud med, hvad Sharepoint har kostet at implementere hos Pharmakon, men for en mellemstor virksomhed af samme størrelse, er det ikke ualmindeligt med udgifter på op til et par millioner alene til implementeringen.

Hvis Confluence kan overtage Sharepoints plads i virksomheden, vil der være store penge at spare fremover. Confluence koster kun en fjerdedel af Sharepoints pris at implementere, vurderer Peter Naumann. En del af udgiften til Confluence er en licens, der er relativt lille. Resten er til en dansk konsulentvirksomhed, Translucent, som har specialiseret sig i Confluence.

Mange alternativer
Det australske produkt, som bruges af store virksomheder verden over, er blot ét af flere sociale erhvervsløsninger, der er skudt op. En gammel kending er LinkedIn, men det er en mere skrabet løsning. En dansk iværksættervirksomhed, Podio, der er med i ComON’s iværksætterkonkurrence Tech Guld, kommer med en løsning, som skulle minde om Facebook. Amerikanske Yammer er også relativt ny på scenen, og cloud-pioneren Salesforce.com har for nyligt lanceret tjenesten Chatter, som primært er et tillægsprodukt til firmaets CRM-skytjeneste.

Peter Naumann har også kigget på Salesforces tilbud. Han deltog i et morgenmøde, som Salesforce arrangerede sidste måned i København for at få danske it-chefer til at kaste sig over sociale netværk. Men Chatter var ikke indbydende nok til Peter Naumanns ønsker.

”Jeg synes ikke, at det virker til at være helt færdigt. Eksempelvis kan man ikke bare slå bestemte grupper fra i sine nyhedsfeed. For eksempel får man enten for mange opdateringer fra en bestemt bruger eller gruppe, eller også får man ikke noget,” siger Peter Naumann om Salesforce Chatter.

Han hæfter sig desuden ved, at Salesforce’s tilbud er så dyrt, at det vil koste i samme boldgade som Microsofts CRM-produkt, Dynamics.

”Den er hård på prisen,” siger Peter Naumann om Salesforce.com.

Kan Confluence erstatte Sharepoint?
Lige nu tester Peter Naumann Confluence hos en mindre flok på op mod 20 medarbejdere, og han overvejer seriøst at skifte Sharepoint ud med Confluence, hvis testen med den mindre brugerskare går godt.

”Jeg kan godt finde på at vælge Confluence til alle 140 medarbejdere hos Pharmakon,” siger Peter Naumann.
Atlassian har lavet en funktion, hvor virksomheder kan integrere Confluence med Sharepoint, og dét vil Peter Naumann i givet fald benytte sig af.

”Det vil være en glidende overgang, hvor vi så både har Sharepoint og Confluence, men siden vil Sharepoint blive udfaset,” forklarer han.

Sharepoint unikt
Der er dog også ulemper ved Confluence.

”Sharepoint har en helt unik brugerflade, hvor det er nemt at køre det sammen med Office og andre tjenester fra Microsoft,” forklarer Peter Naumann.

Dét er netop årsagen til, at han vurderer, at mange danske it-chefer ikke vil kaste sig over et produkt som Confluence. Det er nemmere og mere risikofrit at holde sig til det velkendte og velfungerende Sharepoint.

”For ti år siden sagde man, at der i hvert fald ikke er nogen it-chefer, som er blevet fyret for købe IBM. Det er standard. Det er lidt på samme måde med Sharepoint i dag. Det er den sikre løsning,” siger Peter Naumann.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere