Det startede med kritik af Google fra flere kanter. Så bekendtgjorde Google at de ville ændre deres cookie-politik.
Derefter kom Ask.com på banen med deres AskEraser og muligheden for anonyme søgninger på deres site.
Brugernes bekymring over privatlivspolitikkerne hos de store søgeudbydere driver for tiden en udvikling mod større brugerkontrol over hvilke data der bliver lagret. Og hvor længe.
Ask.com, Microsoft, Google og Yahoo er alle med i et kapløb om at lave de mest brugervenlige privatlivspolitikker.
Det har nu ledt til at Microsoft og Ask.com vil gå i brechen for en standardisering af privatlivspolitikker. Det skal være mere gennemskueligt for brugeren hvilke data bliver indsamlet hvornår, og hvordan dataene bliver brugt.
I en fælles pressemeddelelse fra Microsoft og Ask.com siger Microsoft: »Folk bør være i stand til at søge og surfe online uden at skulle igennem en jungle af privatlivspolitikker.«
Ask.com er af samme opfattelse: »Anonyme brugerdata kan være meget brugbare til at forbedre søgningen for alle brugere, men folk skal have adgang til privatlivskontrol, så de kan indstille lagringen af data på et niveau, de selv har det behageligt med.«
AskEraser forventes lanceret til efteråret for USA og Storbritannien.