France Telecom startede sidste efterår en massiv marketing-kampagne for en 20 år gammel teknologi, der bruger farveløse skærmterminaler: Minitel. Trods prognoser om det modsatte og Nettets fortsatte vækst er det grå og lidt kedelige Minitel stadig langt mere populært end Internet i Frankrig. Faktisk så populært, at det beskyldes for at bremse Nettets udvikling i landet.
De ni millioner Minitel-terminaler i private hjem og virksomheder giver adgang til banktjenester, billetreservering, rejseplaner, aktiekurser, chatrum og elektronisk post. Det skønnes at omkring 16 millioner franskmænd jævnligt bruger Minitel, mens det kun er 8 millioner, som regelmæssigt surfer på Internet.
I oktober 2000 brugte France Telecom mere end 4,1 mio. dollar på sin reklame-kampagne for et system, som nogle betegner som en stenalder-teknologi. Men det franske teleselskab har arbejdet hårdt på at relancere systemet som et moderne alternativ til Internet.
Sidste år lancerede selskabet i-Minitel, en ny brugervenlighed adgangs-software, som gør det muligt at benytte online-tjenesten fra Windows og Mac-computere. France Telecom har også introduceret "Et hop Minitel", en tjeneste som skal gøre det lettere at konvertere web-indhold til Minitel. Mobiltelefoner og håndholdte computere kan også anvendes til at hente informationer fra Minitel.
France Telecom tjener stadig stort på Minitel. I 2000 skabte systemet en omsætning på 614 millioner dollar, hvoraf 392 mio. blev betalt videre til indholdsleverandører. Indtjeningen hentes ved at kræve mellem 50 cent og 1,2 dollar i minuttet, som betales over den normale telefonregning.
Analytikere mener at Minitel stadig har to til fem år tilbage at leve i. Men i øjeblikket tyder intet på, at Nettet er ved at vinde over Minitel i Frankrig. I de sidste måneder har flere Internet-giganter, bl.a. Yahoo og AltaVista, åbnet franske Minitel-sites.
(Kilde: Wired)