Fortiden er vendt tilbage.
Den gennemstrømmende lettelse, når de kopierede floppydiskspil, man havde købt af sælgere i Den Blå Avis, succesfuldt loadede, er afløst af lette berøringer på iPhonens skærm. De største spiltitler fra C-64-dagene, Amigaens storhedstid og PC'ens tidlige år bliver genudgivet på iPhonen.
Senest er The Secret of Monkey Island kommet til telefonen. Det bliver stadig regnet for eventyrspillet over alle, og for os der missede det i sin tid, kan det ofte lyde som om, det var Star Wars i 77' eller Indiana Jones i 81' vi gik glip af.
Nu kan det hentes på tre-fire minutter for små 48 kroner i App Store. Det har tusindevis af mennesker verden over gjort. Den retrobølge som for nogle år siden bragte Pac-Man, Donkey Kong og Space Invaders tilbage er nu nået til generationen efter.
I løbet af de seneste måneder er spil som DOOM, Duke Nukem 3D, Wolfenstein 3D, Myst, Space Ace, Civilisation, SimCity, Flashback, SImon The Sorcerer og The Secret of Monkey Island kommet til iPhone. Mange spilhuse melder at flere titler er på vej. Inden længe kommer flere titler fra Lucasarts bagkatalog. Det er spil som Monkey Island Le Chucks Revenge, Sam & Max, Day of the tentacle, Indiana Jones og Full Throttle. Dengang eventyrspil regerede spilverdenen, var disse spil kongerne. Selv Ron Gilbert, der stod bag Monkey Island har slentet en tur ned af Memory Lane i forbindelse med genudgivelsen og genoplivelsen af en genre der syntes tabt. Når Apple inden længe sender iTablet på gaden, så vil disse titler for alvor komme til deres ret.
Spillet der var og spillet der er
Men kan vi gå tilbage. I modsætning til kunstformer som musik, bøger og billeder, så er spil funderet på teknologi, og når hele film kan blive ødelagt af forældede computere og enorme mobiltelefoner, hvad kan upolerede pixels og laaaangsomt tempo så ikke gøre.
For nogle år siden købte jeg det orange Donkey Kong bip-bip spil på eBay. Jeg spillede det én gang, og siden har det stået i vindueskarmen, som en påmindelse om en jeg var engang og ikke længere er. Måske er det, det vi skal bruge relanceringerne på iPhone til. Måske skal de minde os om hvem vi var, og minde os om hvem vi er i dag.
Forleden var EAs Harvey Elliot inde på noget af det samme. Han talte om at genudgive titler fra Bullfrogs katalog på iPhone. Bullfrog stod blandt andet bag Syndicate Wars og Magic Carpet, og i dag sidder EA på rettighederne.
"Jeg elsker de gamle Bullfrog titler. Jeg er en stor fan af Populous og Theme Park. De var mine yndlingsspil. Det er mange år siden og jeg ville elske at se dem genskabt. Men sagen er, at den romatiske ide ofte er anderledes end den praktiske virkelighed. De spil man engang elskede er ikke længere det som de var engang. Dengang var de produkter af deres tid" sagde han.
Måske vil spillene endda blive sværtede af det livsforløb der har ændret fortidens fantastiske nu til et skøbeligt minde. Men Harvey Elliot har det som de fleste af os andre. Han kan ikke lade være at gå tilbage. Det gibber i ham. Han bliver nødt til at løfte låget til fortiden.
"Jeg tror det er muligt at bringe spillene tilbage. Men kun hvis de passer til deres samtid, og ikke blot er en 'remake'. De skal være tro mod deres oprindelige idealer, men også fungere som et fantastisk spil i nutiden," siger han.
De fleste af de gamle spil er pudset af til platformen.
Begrænsningens fordel
Det er ikke kun gamle gamere, der synes det er spændende med renæssancen. Vores jævnaldrene programmører virker også optændt af en ny ild. Når man læser ID Softwares John Carmacks tanker i blogs og interviews, så er det tydeligt han har armene højt over hovedet. Det er næsten som om iPhone-udviklingen minder ham om gamle dage, hvor han kunne lukke sig inde i sin kælder og tre dage efter revolutionere verden med en ny teknologi.
"IPhonen er lille nok og begrænset nok, til at jeg kan se de bedst mulige løsninger hurtigt. På andre platforme skal man arbejde i fire år, bruge 20 millioner dollars og overbevise en udgiver. IPhone er mindst på niveau med Playstation 1 og Xbox. Den er hurtig at arbejde med, og vi kan forsøge os frem og se, hvad som virker. Hvis jeg var en ung programmør der startede ud i dag, så ville jeg fokusere på iPhone," siger John Carmack til IGN.
ID Software vil lancere et nyt iPhonespil hver anden måned. I virkeligheden er det en tilbagevenden til rødderne. ID softwares første forretningsmodel var share-ware, hvor de udgav spil i en lind strøm. Doom blev distribueret på den måde, og nu er DOOM RPG på vej til iPhone.
John Carmack og Harvey Elliot er ikke ene om deres begejstring. Stort set alle udgiverhuse har planer om at høste en hurtig mønt på de gamle klassikere.
Og der kan være mange småpenge i det. Den gennemsnitlige spiller er i dag omkring 35 år. Det gør ham jævnaldrende med spilindustrien. Derfor vil hver eneste af genudgivelserne minde ham om, hvor han var i sit liv, da han så spillet første gang, og for de fleste er det nok, de 30-50 kroner spillet koster værd.
Eller som personen Bingo King skriver om The Secret of Monkey Island i sin anmedelse på App Store.
"Sådan! Havde det på min Amiga back in the day, så jeg måtte bare have det. Glæder mig til at se om det lykkes Threepwood at blive pirat igen. Et must og en klassiker. Håber det kun er det første vi ser fra Lucasart til iPhone".