Microsoft kommer til at dominere søgemarkedet med sin MSN Search, med mindre Google strammer op nu. Det mener kreativ direktør i det danske reklamebureau Addvisors, Kim Frederiksen.
»Problemet for Google og fordelen for MSN er, at det er Microsoft der ejer den. Og Microsoft har den fordel, at de styrer vores operativsystem, og de kan bestemme, hvilke søgefunktioner de vil bundle ind i styresystemet og andre af deres produkter,« siger Kim Frederiksen til ComON.
Han mener, at Microsoft laver et bedre værktøj i forhold til Google, der ellers dominerer søgemarkedet i øjeblikket.
»Det er ligesom, da der var browserkrig for nogle år siden. Jeg var dedikeret Netscape-bruger, men på et tidspunkt giver man op, fordi det andet produkt er bedre. Og jeg tror, at MSN vinder, desværre, fordi de er bedre rustet. Det kommer til at tage langt tid, forhåbentlig, for når det sker, så vil Microsoft have monopol på søgemarkedet,« siger han.
Han vurderer, at en søgekrig, som fronterne er ved at blive trukket op til, let kan vare 5 til 10 år. En af Googles store hovedpiner er ifølge Kim Frederiksen forfalskning af klik, det såkaldte »clickfraud«.
»Clickfraud er en kæmpe bombe under Google. Det skyldes, at Google har lavet en regel, der siger, at vi (som Google-partner, red.) er nødt til at underskrive en erklæring under engelsk lov. Hvis der bliver svindlet med links til en af mine kunder, kan jeg ikke betale det tabte tilbage til kunden, i stedet kan jeg få kredit, som jeg kan bruge i Googles system. Men den regel gælder ikke i Danmark, så jeg er nødt til at betale pengene tilbage til kunden,« forklarer han.
Han kritiserer også Googles AdSense-program for at være uigennemsigtigt, blandt andet ved at det er svært at se, hvor trafikken kommer fra. Han mener, at Google simpelthen blot forsøger at fralægge sig ansvaret.
»Alt i alt prøver de at fralægge sig ansvaret. Og det er problematisk, for det kan de tillade sig at gøre i USA, europæisk lov er meget strengere. Google har jo tabt adskillige retssager i Europa, blandt andet i Frankrig, og snakken i krogene går på, hvorvidt Google trækker sig helt ud af Europa på grund af de tabte sager.«
Han tilføjer, at når Google taber en retssag, giver det blod på tanden hos andre, der har fingeren på aftrækkeren, til at lægge sag an mod søgegiganten.
Microsoft lancerede MSN Search tilbage i starten af februar i år.