For få midler til bekæmpelse af spam

Forbrugerombudsmanden modtager i øjeblikket mellem 1500 og 2000 klager over spam om dagen fra danskerne. Men ressourcerne til bekæmpelse af spam er begrænsede.

Spam er ikke bare en daglig byrde for tusindvis af danskeres indbakker. Også Forbrugerombudmanden tynges af postdynger. Hver dag tikker mellem 1500 og 2000 klager over spam ind via mail-adresserne på forbrugernes internetportal til Forbrugerombudsmanden, der er ansvarlig for håndhævelsen af markedsføringslovens paragraf 6a om udsendelse af spam.

Men han mangler de nødvendige ressourcer til at håndtere bekæmpelsen af spam.

»Vi har mange ansvarsområder, vi kan ikke træffe afgørelser og vi er ikke særligt mange mennesker. Det er nødvendigt med et bredt samarbejde for at komme spam til livs,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Forbrugerombudsmanden foreslår, at det i samarbejde med internetudbyderne klarlægges hvor spam-mailen kommer fra, og at politiet får bedre muligheder for efterforskning og behandling af spam-sager.

»Spam er ikke forbrugernes problem. Der skal findes tekniske løsninger til bekæmpelse af spam, og virksomhederne skal være mere opmærksomme på markedsføringslovens paragraf om god skik, og regulere sig selv,« siger Hagen Jørgensen.

Heller ikke videnskabsminister Helge Sander mener, at det er op til forbrugerne at stoppe spam.
Det er derimod en opgave for internetudbydere og myndighederne. Udbyderne kan iværksætte filtrering af spam, og forbrugerombudsmanden og domstolene kan slå hårdere ned på spammerne.

»Jo tættere på kilden spam bliver forsøgt stoppet, jo mere effektivt er det,« fastslår Helge Sander.

Skærpet praksis
Men siden år 2000 hvor paragraf 6a om spam blev indført i markedsføringsloven har blot to sager ført til dom. Samtidig er der 10 verserende sager om spam, som Forbrugerombudsmanden forventer vil stramme kursen overfor danske virksomheder, der spammer danske forbrugere.

Hagen Jørgensen regner med at udsende en ny spam-vejledning, der vejleder virksomheder i, hvordan loven efter hans opfattelse skal fortolkes, i begyndelsen af januar.

I øjeblikket er det kun Forbrugerombudsmanden, der håndhæver spam-paragraffen, men han har indskærpet overfor domstolene, at de skal slå hårdere ned på spam, og er fortrøstningsfuld hvad angår øget samarbejde med internetudbydere og politiet.

»Med den hårdere praksis ved domstolene kan det nu føre til bøder i millionklassen, hvis danske virksomheder udsender spam. Jeg er sikker på, at det får en præventiv effekt,« siger Hagen Jørgensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere