Det lykkedes onsdag eftermiddag Danske Bank at lokalisere og rette den IT-fejl, der sendte både Danske Banks og BG Banks kontantautomater og selvbetjeningssystemer, samt Danske Netbank og BG Netbank i knæ i ni timer onsdag. Heller ikke Danica Pensions selvbetjeningssystemer fungerede.
Direktør i Danske Bank, Jørgen Kleinstrup, oplyser til Jyllands-Posten, at fejlen skyldes, at et internt program overophedede IT-systemet ved at lave et meget stort antal transaktioner.
»Vi vil nu analysere fejlen og lukke hullet, så vi undgår gentagelser,« siger Jørgen Kleinstrup til avisen.
Han oplyser, at de sidste systemer kom op at køre onsdag aften.
I marts udløste en simpel reparation i bankens IT-systemer en kædereaktion af nedbrud, der fuldstændig lammede IT-systemerne hos Danmarks største bank og udløste store tab for dets kunder. Dengang tog det fire dage at komme på fode igen og Danske Bank måtte betale 40 til 50 millioner i erstatninger til kunderne.
»Men denne gang er det netværket, der er gået ned. Det er slet ikke det samme som sidst,« siger direktør Jørgen Klejstrup.
Nedbruddet i marts udløste stor diskussion mellem Danske Bank og storage-leverandøren IBM, der fik skylden for miseren. Et forlig blev indgået og kort efter skiftede banken storage leverandør til Hitachi HTC.