I næste uge lancerer Apple formentlig endnu en revolution. Hvis deres rygtede tablet bliver det gennembrud for sofahåndholdte computerskærme, som mange forventer, så vil bøger for alvor blive digitaliseret.
Det gør bøger så nemme at kopiere, at man med en vis ret kan sige, at bogbranchen befinder sig i år nul af deres udgave af Napster-æraen: En teknologisk udvikling, der river alt tradionelt op med rode, og erstatter det med gratis med mindre et modtræk bliver fundet.
Mens nutidens musikere har indstillet sig på, at de bliver nødt til at hive huslejen hjem på omfattende koncertaktivitet, så har forfattere ikke samme mulighed for at tage på tour med deres ord. Derfor er litteraturen endnu mere sårbar overfor piratkopiering end musikken.
Forfatterforbrydere
En del forfattere, typisk temmeligt succesfulde eller helt ukendte, deler gladeligt deres bøger gratis ud. For eksempel linker forfatteren Paolo Coelho til torrentudgaver af sine bøger på sin blog.
"Hvis du kan lide bogen, så foreslår jeg, at du køber den, så vi kan vise industrien, at fildeling ikke truer bogbranchen på livet," skriver Coelho.
Men andre forfattere er knap så begejstrede. Den britiske skribent David Hewson er en af de angste, skriver Techradars Gary Marshall i artiklen 'Will piracy rip the spine out of ebooks?'.
"Jeg vil med glæde skrive mine bøger gratis, hvis supermarkederne deler gratis mad ud, barene serverer gratis øl, benzintanke forærer benzinen væk, og skattemanden skriver et årligt brev til mig, der begynder med 'Årsopgørelse? Glem det. Vi har ikke brug for dine penge.' Indtil da vil jeg bare gerne have, at du betaler den beskedne pris, der står på omslaget," skriver David Hewson på sin blog og fortsætter.
"Jeg ser en stor fare for, at vi er på vej mod et kulturelt skifte, som skiller kreative forfattere fra deres værker, hvor ophavsretten i sig selv bliver set som et tyveri, som en konspiration mod folket, der krænker deres 'ret til at tage hvad det ønsker fra nettet gratis'. Hvis det sker, så vil der komme færre bøger, dårligere litteratur og en fordummelse af kommerciel forlagsdrift til en håndfuld bestsælgende forfattere og genrer," skriver han.
Det bliver altså en verden, hvor den næste Jan Sonnergaard og Jakob Ejersbo ikke får chancen, og som i stedet er fyldt med Hanne-Vibeke Holst og hendes svenske medsøstre.
Det er dog ikke sikkert, at ebøger vil blive kopieret i lige så stor stil som film og musik. For den typiske læser er en kvinde over 35, mens pirater i reglen er unge mænd.
Læren fra musikken
Omvæltningen vil dog komme i nogen grad, og forlagene vil ikke begå de samme fejl som pladeindustrien gjorde før dem. Det siger George Walkley fra forlaget Hachette til Techradar.
"Jeg er sikker på, at forlagene har lært af andre indholdsindustriers erfaringer. Der bliver lagt mange udviklingstimer i, at finde en balance mellem kopibeskyttelse og kundernes mulighed for at bruge produktet på flere platforme. Vores vigtigste våben i kampen mod piratkopiering er at gøre det så nemt som muligt at købe et stort udvalg af bøger på mange forskellige platforme," siger han.
Her hjemme har forlagene Gyldendal og Lindhardt og Ringhof netop opkøbt selskabet Publizon, der skal udgive eBøger.