I går vandt onlinesupermarkedet Nemlig.com E-handelsprisen 2011. Både hovedkategorien og specialprisen for bedste startup.
Mange andre har tidligere forsøgt at flytte danskernes dagligvareindkøb over på nettet, men der er stadig meget få, som bestiller deres kaffe, toiletpapir og grøntsager på internettet. Derfor er det imponerende, at årets prisvinder har skabt en millionomsætning og en voksende ordremængde, lød begrundelsen ved overrækkelsen i går.
Nemlig.com har kun eksisteret i otte måneder. Derfor ligger det første årsregnskab ude i fremtiden. Stifter og direktør Stefan Plenge siger til ComON, at omsætningen til den tid vil vise sig at være cirka 100 millioner kroner.
Juryen var desuden imponeret over, at det nystartede firma har været i stand til at opretholde en god service på trods af sin eksplosive vækst, og at firmaet allerede i år forventer at nå break even. Grunden til, at firmaet så hurtigt kan balancere indtægter og udgifter er Stefan Plenges andet firma.
"For 11 år siden stiftede jeg firmaet Intervare, der sælger dagligvarer til ældre via kommunerne. Og det er det koncept, som Nemlig.com bygger oven på. Det er logistikken og ekspertisen fra Intervare, der har gjort, at vi har været i stand til at lave et tigerspring med Nemlig.com," forklarer han.
InterVare beskæftiger cirka 100 mand, og det samme gør Nemlig.com også snart.
Har vendt nethandel på hovedet
Stefan Plenge ejer 86 procent af Nemlig.com og har først for nyligt solgt 14 procent af firmaet til Johannes Rovsing, der er søn af den kendte it-erhvervsmand og politiker Christian Rovsing.
Dagligevarefirmaet har adgang til konkurrencedygtige priser ved at handle via Dagrofa, der er den tredje af landets store indkøbere ved siden af Coop og Dansk Supermarked.
Kunderne hos Nemlig.com shopper fra alle hylder, men især frugt og grønt er i høj kurs.
"Vi sælger rigtig meget frugt og grønt, og jeg tror, at det hænger sammen med, at kunderne bliver så overrasket over, at kvaliteten i gennemsnit er højere end i deres fysiske supermarkeder. De får 1. klasses varer fra os, fordi vi sorterer frugt og grønt ekstremt selektivt. Det er vi simpelthen nødt til, ellers får vi kundeklager med det samme," siger Stefan Plenge.
Juryens begrundelse for at give både E-handelsprisen og prisen som den bedste opstartsvirksomhed til Nemlig.com var også, at firmaet rent faktisk lever op til deres motto og mantra: "Dagligvarer, når det passer dig". Leveringen kan bestilles inden for et interval på én time - mandag til lørdag. Det bryder med mange andre netbutikkers mindre fleksible leveringsbetingelser, og er hovedårsagen til butikkens hurtige succes, mener juryen.
"I har taget fat på et eksisterende forretningsområde, hvor mange har haft det svært. Og I har fået succes ved at nytænke forretningsideer, slippe gammelkendte dogmer og rutiner samt udnytte nettets muligheder – ikke mindst via de sociale medier".
1,4 millioner kunder
Nemlig.com kan dog pt kun levere i Hovedstadsområdet.
"Vi kan servicere 27 procent af den danske befolkning. Det vil sige 1,4 millioner fra Roskilde i syd til Nivå i nord. Men målsælningen er, at vi skal vokse videre ud," siger Stefan Plenge til ComON.
"For vi er det første reelle alternativ til de fysiske supermarkeder. Vi tager dine flasker med retur, og du kan kun købe det, vi har på hylderne. Du bestemmer selv leveringstidspunktet, så vi passer til enhver familietyper. Det tror jeg, er hovedårsagen til, at vi er kommet så godt i gang."
Nemlig.com fik overrakt prisen af videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen ved prisfesten i går. Firmaet skal forsvare Danmarks ære ved den europæiske finale i Barcelona den 24. maj.