Det kan i hvert fald blive fremtiden, hvis et patent som Microsoft har indgivet viser hvad softwaregiganten har af planer for deres nye programmer.
Patentet gælder et system til at levere kontekstbaserede reklamer, som man også kender det fra Google. Forskellen er, at Microsoft forestiller sig et system, en slags framework, der kan operere fra et hvilket-som-helst program, så måske er fremtiden reklamer mens du skriver en e-mail til din mor.
Microsoft forestiller sig at frameworket skal undersøge dokumenter, musikfiler, e-mailbeskeder. Alt hvad der ligger på computeren skal bruges til at sælge reklamer.
Frameworket skal tilgås over nettet, mens det er klienterne der får magten over hvad der skal vises. Kontrollen fra programmernes side er helt ned i hvor mange reklamer der skal vises i timen, hvilken slags og fra hvilke annoncører, så man kan afskære konkurrenterne.
Og brugerne? Ifølge patentet skal de ikke vente meget kontrol over hvilke reklamer de får smidt i hovedet i hvilket omfang. Til gengæld vil de opleve reklamerne som mere relevante. Og derfor mindre forstyrrende. Det mener Microsoft i hvert fald.
Patentet indeholder også ideer til lagring af de ord, som bliver brugt til at sælge reklamer. Her kan der vise sig problemer, for der er ikke i patentet taget højde for privatlivsproblematikker.
Tværtimod forestiller patentets forfattere sig alle mulige metoder til at holde øje med forbruget af reklamer, helt ned til profilering af de enkelte brugere og lagring af deres informationer i en database.