Cirka én gang for hvert hundrede website, der vises i USA, har internetudbyderen været inde og pille ved det, forbrugerne ser på skærmen. Det viser en undersøgelse foretaget af forskere på University of Washington.
I juli og august undersøgte forskerne data, der blev sendt til i alt 50.000 computere. Her opdagede de, at et lille antal af internetudbydere indsætter annoncer på de hjemmesider, der kommer igennem deres netværk.
»Vi kan bekræfte nogle rygter - som var i medierne sidste sommer - om, at internetudbyderne placerer disse annoncer,« lyder det fra forskerne ifølge PC World.
Der er hovedsageligt tale om små amerikanske internetudbydere, såsom RedMoon, Mesa Networks og MetroFi, men forskerne nævner også en af landets største udbydere, XO Communications. En talskvinde fra XO udtaler til PC World, at annonce-placeringen må blive udført af en mindre internetudbyder, som køber netværkskapacitet hos virksomheden.
Forskerne karakteriserer deres arbejde som det første skridt i en udvikling, der kræver flere undersøgelser for at skabe et endnu klarere billede af trafikken på internettet.
»Internettet er stadig meget ungt, og vi ved ikke, hvad der kommer til at ske som det næste,« siger Tadayoshi Kohno fra University of Washington til PC World.
Rapporten kan granskes her.