Danskerne bruger generelt internettet for lidt til at kontakte det offentlige. Således var hver tredje borgerkontakt med det offentlige i den sidste måned via internettet. Det konkluderer en ny rapport, som er udarbejdet af en række myndigheder og organisationer med Videnskabsministeriet i spidsen.
Ifølge rapporten skyldes den lave anvendelse borgernes vaner og henvendelsesmønstre, hvor danskerne stadig foretrækker at gribe telefonrøret frem for at tænde computeren. Derudover tilskrives danskernes manglende kendskab til det digitale udbud og mulighederne for selvbetjening på nettet en del af skylden, samt at nogle borgere mangler overblik over hvad, der er relevant på det stadigt voksende internet. Samtidig er der en mangel på it-kompetencer blandt visse borgere og nogle er nervøse i forhold til it-sikkerhed.
»Borgerne ønsker at kunne betjene sig selv over nettet. Men desværre kender mange ikke de digitale tilbud, som kan gøre det nemmere at være borger i Danmark,« siger finansminister Thor Pedersen.
Erik Fabrin, der er formand for KL's IT- og Erhvervsudvalg er enig.
»Borgerne ønsker at benytte de digitale tilbud i kommunikationen med det offentlige, men det forudsætter, at det digitale tilbud har en kvalitet, som mindst lever op til den betjening, der gives via de traditionelle kanaler. Der er vi ikke i tilstrækkelig grad i dag,« siger han.
Thor Pedersen forklarer, at man efter sommerferien vil lancere en kampagne for digitale selvbetjeningsløsninger. »Det offentlige - brug os på nettet,« lyder sloganet, og på nuværende tidspunkt vil mere end 30 myndigheder deltage i kampagnen.
Undersøgelsen viste, ikke overraskende, at det primært er de rutinerede og professionelle computerbrugere, der kontakter det offentlige via internettet.