Hver dag bliver der afspillet flere hundrede millioner videoklip på YouTube. Men Google har stadig ikke knækket koden, der skal vise, hvordan den populære videotjeneste for alvor kan give annoncekroner i kassen.
Søgegigantens administrerende direktør, Eric Schmidt, siger ifølge Times Online, at det »virker indlysende«, at Google skulle være i stand til at tjene »en betydelig sum penge« på YouTube - men man ved endnu ikke hvordan.
Han insisterer dog på at være optimistisk af to årsager: Google ved, at tjenesten tiltrækker mange besøgende, og firmaet har den luksus, at de kan tage sig tid til at investere.
I sidste måned annoncerede Google, at man snart vil kunne præsentere en ny form for video-annoncering, der adskiller sig fra den metode, hvor reklamerne vises umiddelbart før og efter det pågældende videoklip. Søgegiganten har også kørt tests med såkaldte 'in video'-reklamer, hvor et banner er placeret i toppen af billedet, men det har affødt blandede reaktioner.
Eric Schmidt erkender, at Google er meget interesserede i, at udvide annonceforretningen, så den blandt andet dækker online-videoernes stigende popularitet.
Foreløbig må virksomheden dog nøjes med at opgradere sine muligheder for at sælge søgeannoncer. I nat dansk tid offentliggjorde Google og Yahoo en samarbejdsaftale, der betyder, at Yahoo forpligter sig til at vise annoncer fra Google sammen med sine egne søgeresultater.