Helikopterlandinger var med til at bringe Vista i vælten og rummænd skabt røre om XP da de to operativsystemer i sin tid blev lanceret i Danmark. Men når Windows 7 skydes af sted bliver det ganske uden pomp og pragt.
Den store lanceringsmæssige kanonafskydning bliver et pressemøde afholdt i Fonas butik på Strøget i København. Og det er sådan det.
Ud over en pressemeddelelse om det nye produkt, som Microsoft planlægger at lade udfærdige, forbliver markedsføringsmaskineriet i en tilstand, man godt kunne kalde stille.
”Det er da rigtigt at vi siden XP har haft tradition for at lancere nye operativsystemer med et brag, men nu har vi altså valgt en anden approach,” siger kommunikationschef i Microsoft Danmark Signe Toftegaard Madsen til ComON.
Microsoft ønsker ikke at offentliggøre sine markedsføringsplaner i alt for specifikke detaljer, men kommunikationschefen fortæller, at planerne ikke omfatter eksterne sites og medier – reklamer for Windows 7 i dagblade og tv bliver der således ingenting af.
I enkelte andre lande som for eksempel USA har Microsoft valgt at lave lidt mere lir ud lanceringen af Windows 7, som trods alt får den ceremonielle ære at blive præsenteret i tv-reklamer.
Men glitter og stor festivitas er åbenbart ikke i takt med tiden – eller også har Microsoft lært en lektie fra den ikke særligt overvældende succes, der blev Windows Vista til dels.
ComON har spurgt Microsofts danske kommunikationschef, om det er dårlige erfaringer fra de tidligere større armbevægelser med XP og Vista, der førte til den nye, nedtonede lancerings-stil.
Det er det ikke, svarer hun.
”Men det ER da en mere ydmyg approach til lanceringen af Windows 7, vi lægger for dagen. Vi har taget den beslutning, fordi vi føler, at vi har et godt produkt, som folk nok skal få glæde af. Desuden bliver et nyt operativsystem jo typisk solgt, når folk køber ny computer - de stormer nok ikke ud og køber operativsystemet på selve lanceringsdagen,” siger Signe Toftegaard Madsen.
Men også i det danske hovedsæde håber Microsoft-folkene at den lille ny hurtigt vil vokse sig til en stor og stærk cashcow. Det understreges, at man i højere grad spreder aktiviteter og markedsføring ud over en længere periode, frem for ar fyre kanonen af en enkelt dag.
For Microsofts partnerne og virksomhedskunder er der særskilte markedsføringsaktiviteter, men heller ikke her bliver der tale om det store brag.
Skulle nogen være i tvivl er det på torsdag den 22. oktober at Microsoft lancerer sit nye operativsystem ved navn ”7”.