It-afdelingens dage som bestemmende for, hvilket computerudstyr ansatte bruger, er ovre.
Medarbejdere gider ikke længere lade sig diktere, hvilken mobil eller laptop de skal bruge for at løse arbejdsopgaverne. Det er konklusionen i den nye globale rapport Technology Predictions 2010 fra Deloitte. I Danmark vil tendensen blive endnu mere udtalt, fordi medarbejderne nu skal betale skat af deres firmatelefon.
"Trenden er global. Som brugere vil vi have indflydelse på hvilken mobiltelefon og computer, vi får via vores arbejde. Samtidig er de tekniske forhindringer blevet mindre, og derfor er det sværere for it-afdelingerne at argumentere for, at alle ansatte skal have én og samme standardløsning. Herhjemme vil vi formentlig se, at tendensen understøttes af multimedieskatten. Når folk skal beskattes af deres mobiltelefon eller bærbare computer, vil de også have medindflydelse på hvilken model, det skal være," sige Kim Gerner, der er leder af markedsgruppen for Teknologi-, Medie- og Telebranchen i Deloitte i Danmark.
Tidligere skulle producenterne ramme virksomheders it-chefer med slagtilbud og annoncer for at få adgang til virksomhedens medarbejdere. Derfor blev produkterne udviklet og lanceret på business-to-business markedet med it-afdelingerne, som den afgørende døråbner, og først i anden bølge blev produkterne markedsført over for almindelige forbrugere. I dag bliver flere og flere produkter udviklet med helt almindelige forbrugere som mål. Mobiltelefoner og pc’ere er en del af den enkeltes personlige arbejdsredskaber – og identitet – og brugerne gør oprør mod, at virksomhedernes it-afdelinger fra centralt hold dikterer hvilke modeller, der skal bruges.
Rapporten forudser samtidig et boom i salget af de såkaldte tablets som bl.a. Apples iPad. Det vil ændre forbrugsmønsteret, blandt andet vil traditionelle GPS’ere efter en årrække med massivt salg blive presset, fordi tablets kan det samme og meget mere.