Siden fladskærms-fjernsyn lanceredes på markedet er antallet af solgte tv'er med fladskærm fordoblet hvert år. Analytikere er enige om, at det ikke varer længe, før der sælges flest fjernsyn med fladskærm, skriver ComputerSweden.
Analyseselskabet IT Research vurderer, at hvert andet solgte tv vil være en fladskærms-model i 2006.
David Larsson fra IT Research forudser samme hurtige udvikling for fladskærmsfjernsyn som for fladskærme til computere. Udviklingen har været rivende. I år 2000 havde ni ud af ti crt-skærme. Her ved slutningen af 2004 er situationen næsten den modsatte, nemlig at ni ud af ti skærme er fladskærme, siger David Larsson.
Det er ikke kun de traditionelle fjernsyns-producenter, som gør sig gældende på markedet, også producenter, som hidtil er mest kendte for fremstilling af computer- og it-udstyr markerer sig. Det gælder eksempelvis Dell, Fujitsu Siemens og HP.
IT Reasearch vurderer, at det vil afspejle sig ved, at tv'et ikke længere fungerer som et isoleret produkt, men kommer til at fungere som en præsentationsskærm for aktiviteter, der i dag er knyttet til computeren. Eksempler kunne være at se koncerter streamet via internettet på tv, eller at bruge tv'et til fremvisning af film, der lejes via internettet.
»TV'et på vægggen bliver præsentationsdelen, og teknikken ændres til et it-produkt,« siger Larsson.
En uafhængig undersøgelse i Danmark, udformet af kabel-tv-selskabet Telia Stofa viser, at fire ud af ti danskere allerede nu overvejer at investere i et fladskærms-fjernsyn.
Fladskærms-fjernsyn er gået fra at være et næsten ubetaleligt luksusgode til et masseprodukt, som også appellerer til den almindelige familie. Prisen for en 30-tommers-model er i løbet af tre år faldet fra 80.000 kr. til omkring 15-20.000 kr. Hos Telia Stofa forventer man, at prisen kommer ned under 10.000 kr. inden for et år.