ComOFF: Sådan laver man IKKE reputation management

SEO-selvstændig forsøgte at snyde læsere på iværksætter-debat.

I går fandt en særdeles frugtbar salgssamtale sted på iværksætterdebatten Amino.dk.

"Kan man forsikres mod negativ omtale online?," lød overskriften på et indlæg fra Nicolaj B. Müllertz, hvor han præsenterede sit produkt "Brand Protection", der netop er en form for forsikring mod dårlig omtale for virksomheder. Det er kort og godt søgemaskineoptimering, der forsøger at presse dårlig omtale nede i Googles resultater - kombineret med en forsikring.

Efter flere konstruktive kommentarer melder Nicolaj B. Müllertz, at han har fået en jurist til at udfærdige en kontrakt, hvor man kan få pengene tilbage, hvis den dårlige omtale ikke blive presset tilstrækkeligt ned i Googles resultater.

Nu melder sig en ny bruger på banen.

"Innovativt det må jeg sige.. hvis jeg skal bruge en blanding af de to modeller, kan det så lade sig gøre?," skriver Therkel Thomsen.

Nicolaj B. Müllertz takker for rosen og melder positivt tilbage:

"Det er bestemt muligt ja, du giver mig bare et kald så laver vi en løsning, der passer lige til dig.. :)"

"Helt sikkert, ringer til dig imorgen! :D," svarer Therkel Thomsen en god time senere.

Nu bryder én af Amino.dk's administratorer, John Nielsen, ind:

"Det er godt at I kan blive enige om produktets fortræffeligheder. Men hvorfor dog vente til i morgen med at ringe og finde en løsning, som passer, når I sidder på samme internetforbindelse. Tag dog snakken med hinanden allerede i dag - direkte!," skriver John Nielsen.

Debat-admin'en har spottet, at Nicolaj B. Müllertz og Therkel Thomsen begge skriver fra en dynamisk IP-adresse i Spanien. Han lægger to og to sammen og kommer frem til, at det er samme person, der skriver.

Men admins afsløring er uetisk, mener en bruger, Sigurd. En anden bruger, BruunMedia mener, at det er helt fint at hænge ham til tørre.

"Det er ikke uetisk at lave en snyde dialog mellem firmaet og en evt. kunde?," spørger BruunMedia retorisk.

Uanset hvad kan affæren næppe være god reklame - som en person inden for seo-branchen, Ulrik Baltzer, skriver på Twitter, er det snarere "Reputation Management Gone Wrong."

Nicolaj B. Müllertz beklager selv snyderiet.

"Jeg beklager og undskylder jeg skrev fra 2 brugere, Amino har fået en undskyldning, og det skal aldrig ske igen.. :)," skriver han senere i tråden.

Han melder ikke, om han selv har forsikret sig mod dårlig omtale på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer