Den danske musikbranches store fest Danish Music Awards kan man i år ikke opleves på nationalt tv. Det skyldes, at krise-ramte DR fravalgte arrangementet - og fordi andre stationer åbenbart ikke har villet overtage showet.
I stedet har musikbranchens interesseorganisation IFPI valgt MySpace TV som samarbejdspartner i år. Det er årsagen til, at en ny pris - MySpace Prisen - er blevet indført.
I den seneste uge har over 140.000 danskere stemt på fem bands, der var indstillet til MySpace Prisen. Vinderen blev Kiss Kiss Kiss med over 50.000 stemmer. Bandet skal nu optræde, når showet bliver vist på internettet i morgen.
MySpace arbejder i øjeblikket for at få de europæiske producenter til at indse, at MySpace TV-platformen kan bruges til at nå lige så mange seere som traditionelle medier.
»I England indgik vi en aftale med Channel4 om at vise serien Skins på MySpace TV nogle uger før, at den blev vist på tv. De var lidt nervøse for, at de ville miste seere, når serien blev vist i fjernsynet, derfor stillede de sig tilfreds med 500.000 seere, men de endte med at have 1,6 millioner seere, selv om serien allerede var blevet vist hos os,« siger James Fabricant, der er europæisk chef for MySpaces videosatsning.
Indtil videre er de danske indslag på MySpace TV dog begrænset til dokumentarserien Doxwise og altså award-showet i morgen.
MySpace har 170 millioner brugere på verdensplan. Danish Music Awards transmitteres 23. februar kl. 20.30 live på internettet på MySpaceTV.