Et af de fundamentale problemer for brugere af virtuelle verdener som Second Life bliver måske snart ryddet af vejen. Som det er i dag, kan den digitale avatar - dit elektroniske alter ego - ikke flyttes mellem de forskellige verdener. Selvom du har brugt flere timer på at oprette en avatar i Second Life, skal du starte forfra, hvis du tilmelder dig som bruger i en anden 3D-verden.
Derfor har firmaet bag Second Life, Linden Labs, netop underskrevet en aftale med IBM om at udvikle et system, så den samme avatar kan flyttes mellem forskellige verdener. Denne form for interoperabilitet vil også gøre det lettere for brugerne at skifte mellem forskellige verdener uden at den tid, der er investeret i at opbygge en digital figur i den gamle verden, er spildt.
På længere sigt kunne man forestille sig, at den formue i Linden Dollars og de genstande, som avataren har samlet i Second Life, automatisk kunne flyttes med til den nye verden.
Linden Lab og IBM vil også udvikle grænseflader til databaser og web-applikationer, så de bliver tilgængelige i de virtuelle verdener.
Partnerskabet mellem de to firmaer blev annonceret som optakt til en konference om virtuelle verdener i San Jose onsdag, hvor den unge branche skal forsøge at nå til enighed om fælles standarder.