Den danske teknologivirksomhed Kiss Technology, der sidste år blev solgt til it-giganten Cisco for 374 millioner kroner, stopper nu sin produktion af avancerede fladskærms-tv.
Kiss Technology lancerede for to år siden en satsning på avancerede fladskærms-tv, men nu har selskabets nye ejere - amerikanske Cisco - besluttet, at produktionen i stedet skal varetages af det andet Cisco-datterselskab Linksys, der i fremtiden skal stå for al produktion af apparater til det digitale hjem.
Kiss Technology deltog til og med i går sammen med Linksys på den store messe for forbrugerelektronik, CES, i Las Vegas, hvor de to selskaber i fællesskab præsenterede fladskærme til de private forbrugere. Men det skyldes alene, at Linksys endnu ikke har fundet en ny samarbejdspartner, for beslutningen om at stoppe tv-samarbejdet blev allerede truffet i december, oplyser salgsdirektøren fra Linksys/Kiss, Thomas Sørensen, til Børsen.
Drømmen om at lancere et Kiss-fladskærms-tv opstod på Cebit-messen i hannover i 2004, men siden da er selskabet løbet ind i et utal af forhindringer.
Det har været svært at få startet en produktion, fordi Flextronics lukkede fabrikkern i Pandrup - priserne på fladskærme er styrtdykket - og endelig kommer de amerikanske returrater nu i vejen.
»Et andet problem er de amerikanske returrater. I USA har forbrugerne en anden returet end i Europa, og cirka 24 procent af alle apparater sendes retur på grund af fejl eller fortrydelse,« siger Thomas Sørensen.