Analyseinstituttet Gartner har foretaget en rundspørge blandt 5000 amerikanske internetbrugere, og den viser, at phishing kostede amerikanerne omkring 1 milliard dollars, svarende til godt 5,7 milliarder kroner, fra maj 2004 til maj 2005. Det skriver TechWeb News.
Ifølge Avivah Litan, der er research chef og vicedirektør i Gartner har 1,2 millioner voksne amerikanere mistet penge på phishing over det sidste år. Og i alt løber tabet altså op i knap en milliard dollars.
Phishing går blandt andet ud på, at ondsindede brugere konstruerer hjemmesider, der til forveksling ligner troværdige hjemmesider, for eksempel pengeinstitutter. Herved forsøger phisheren at lokke personlig information ud af brugerne. I den senere tid er phisherne blevet mere og mere avancerede og bruger nu blandt andet programmer, der logger alt, hvad brugeren indtaster på tastaturet.
»En masse folk, primært analytikere, troede at phishing bare var en bunke støj i systemet, og at det ville tage af efter 2004. Det er ikke sket,« siger Avivah Litan.
Antallet af amerikanere, der »bestemt har modtaget« eller »tror de har modtaget« mere end 50 phishingmails over et år, er steget med 28 procent i forhold til sidste år. Ifølge Litan oplever enkelte internetudbydere en firedobling i antallet af phishingmails over de seneste seks måneder.
Litan forklarer, at der ikke bliver gjort nok nu for at forhindre phishing. Hun efterlyser en tovejs autenticitet på nettet, hvor en hjemmeside autenticiterer sig selv overfor brugeren, hvis den er troværdig.
»Vi har virkelig brug for tovejs autenticitet, men det afhænger af browseren, og ingen virker interesserede i at følge trop,« siger hun.