Google starter nu den officielle betafase af søgegigantens reklameprogram via de såkaldte RSS- og Atom-feeds for en bred vifte at udgivere. Herved udvides de betal-per-klik annoncer, man normalt ser på de hjemmesider, der er tilknyttet Googles AdSense-program, til nyhedsfeeds. Det skriver eWeek.
Søgegiganten inkluderer feeds i sit annonceprogram for at fjerne en frygt blandt nogle udgivere for, at de vil miste annonceindtjening i takt med, at flere og flere benytter sig af RSS- og Atom-feeds i stedet for at læse indholdet på de forskellige hjemmesider.
Andre søgetjenester eksperimenterer i øjeblikket med reklamer via feeds, heriblandt en af Googles store konkurrenter, Yahoo. Ifølge Shuman Ghosemajumder, der er forretningsproduktchef for Googles AdSense, bruger man den samme teknologi til at sende annoncerne ud via feeds, som man bruger til at vise dem på hjemmesider.
Da nogle hjemmesider kun udsender dele af en sides indhold via feeds, analyserer Google den fulde tekst i artikler og indlæg på hjemmesider for at forhindre kun at analysere dele af indholdet.
Google påbegyndte en pilottest af den nye teknologi i sidste måned, og nu går den altså ind i den officielle betafase.