Til trods for hårtynde marginer på pc-markedet, vil Lenovo fortsat være konkurencedygtig på prisen. Det var budskabet fra Lenovos formand Yang Yuanging i en webcast til investorer og presse torsdag.
»Jeg håber vores investorer vil være tålmodige, og give ledelsen tid til at implementere vores strategi. Indenfor den næste fem kvartaler vil I se et mere profitabelt Lenovo med højere vækst,« sagde Yuanging.
Lenovos omsætning i første kvartal var på 18 milliarder kroner og et underskud på 676 millioner kroner. Da Lenovo overtog IBM's pc division for et år siden lå omsætningen på 3,5 milliarder kroner og overskuddet på 122 millioner kroner.
Lenovos nye administrede direktør William Amelio kunne også fortælle, at producenten planlægger at flytte flere dele af produktionen til Kina.
Det sker for at gøre forsyningskæden mere kost-effektiv, og styrke Lenovo overfor konkurrenterne på desktop og laptop markedet, hvor der lige nu raserer en voldsom priskrig.
»Vi har tænkt os at holde kursen, og især holde fokus på at beholde vores markedsandele,« sagde William Amelo, der dog samtidigt erkender, at 2006 kan blive et meget dårligt år for pc-producenten.
»Det her bliver et vanskeligt år for hele pc-industrien. Vækst-raterne er reducerede, og konkurrencen er præget af aggressive prissætninger. Det er muligt. at branchen bliver mere profitabel i løbet af 2006, men under alle omstændigheder bliver den det i det lange løb,« sagde Amelio.