Sælger man en mobiltelefon i dag skal den kunne bruges frit til at tale med. Det skal der være åbenhed omkring. Men der er kun krav omkring tale, så der er i princippet frit slag i bolledejen for producenterne på alle andre områder, forklarer teleanalytikeren Torben Rune fra analysefirmaet Netplan.
Det kan derfor få dramatiske konsekvenser for mobilbranchen, hvis Nokia vælger at trumfe deres krav igennem om tage sig betalt for den trafik, som deres mobiltelefoner genererer i operatørernes netværk.
”Det er det første eksempel på grøftegravning mellem producenterne og operatørerne, og operatørerne vil være temmelig tilbageholdne over for den tendens. For så vil Nokia pludselig begynde at tage kunderne fra operatørerne,” forklarer Torben Rune.
Nokia lancerer snart deres nye musiktjeneste Nokia Music Store med millionvis af sange, som Nokia-brugerne kan downloade musik direkte til mobilen fra. Nokia sidder på 40 procent af det globale mobilmarked, og tager de mange Nokia-brugere en tjeneste som Music Store til sig, vil de generere rigtig meget trafik i operatørernes netværk. Derfor vil operatørerne kunne tjene gode penge på datatrafik for noget, som de ikke selv har udviklet og investeret penge i.
Alligevel afviser Torben Rune, at Nokia bør få betaling for, at kunderne genererer trafik i operatørernes netværk:
”Hele debatten om netværksneutralitet har kørt i lang tid i USA, hvor Google og Amazon har forsøgt at gøre det samme, som Nokia nu gør. De mener, at de genererer en masse trafik på nettet, som de ønsker betaling for. Det er spørgsmålet om hønen og ægget. Der ville ingen Nokia være uden operatører. Netværksneutraliteten skal sikre, at der intet monopol kommer,” forklarer Torben Rune.
På den anden side lider hele branchen af en meget forvredet forretningsmodel, hvor operatørerne scorer op mod 50 procent på tjenester, som tredjepartsoperatører sælger gennem operatørerne, forklarer Torben Rune. Han mener, at mobiloperatørerne er nødt til at kigge på den forretningsmodel, for den er ikke holdbar i længden:
”Ellers ender det med, at alle de store mobilproducenter laver deres egne formater på al indhold,” fortæller han.
Skulle det komme så langt, så ender kunderne med at blive taberne i det spil. De bør være skeptiske overfor Nokias udmelding, for det er ikke godt for kunderne, hvis det udarter sig, så det bliver producenten, der leverer indholdet:
”Set med forbrugernes øjne er det urimeligt, at man skal købe en bestemt mobiltelefon for at bruge de tjenester, man ønsker,” forklarer Torben Rune.
Men det vil hverken Nokia eller de andre få succes med:
”Vi så, hvordan producenter forsøgte sig mere deres egne formater til mediaplayers, og det lykkedes ikke,” forklarer Torben Rune til slut, og henviser til Sony, der fik fiasko med at forsøge sig med deres eget musikformat, Attrac.