Microsofts satsning på cloud computing ændrer ikke på, at forhandlere og udviklere fortsat vil være omdrejningspunktet for softwaregigantens forretning. Det siger corporate vicepresident for Microsoft business solutions, Michael Park i et interview med CRN.
»Partner-økosystemet er præget af en enestående entreprenørånd, og de er tæt på kunderne. Derfor er vi afhængige af partnerne, ligesom vores succes er en konsekvens af vores satsning på partnerkanalen,« siger Michael Park.
Microsoft har det eneste år med stigende intensitet prædiket cloud computing som hjørnestenen i sin fremtidige strategi. Med budskabet om at man nu går »all in« har Microsoft signaleret til forhandlerne, at det i fremtiden er mere »enten-eller« end »både-og«, når det gælder skyen. Samtidig har Microsoft igen og igen messet budskabet om, at skyen åbner for nye forretningsmuligheder for både forhandlere og udviklere.
Ifølge Michael Park er den væsentligste ændring, at cloud-løsninger flytter kunderne fra en situation, hvor it-ydelser kræver relativt store opstartsomkostninger til en abonnementsbåret model, hvor ydelser leveres fra skyen til kunderne via deres internetadgang. Det har fået en del forhandlere til at spekulere over, hvor deres forretning bliver af, når services i princippet leveres direkte fra Microsoft.
Ligesom mange andre Microsoft-topfolk afviser Michael Park denne bekymring. Han henviser til, at Microsoft fremover satser 90 procent af sine interne udviklingsomkostninger på cloud-teknologi, samtidig med at man investerer i partnertræning og uddannelse, som skal forberede forhandlerne til fremtiden i skyen.
»Investeringerne en forsikring om, at vi fortsat satser på vores partnere i alle segmenter fra enterprise til SMB,« siger han.
»Tidligere lagde vi vægt på teknisk træning, mens vi i dag tilbyder udvikling af kompetence indenfor projektledelse, løsningssalg og optimeringaf cash flow. Vi fastholder samtidig - modsat vores konkurrenter hos Google og SAP - at ejerskabet til kundeforholdet ligger hos partneren.«
Han anerkender dog, at forhandlerne står overfor en kraftig omstilling. Udover det teknologiske skift er udviklingen også drevet af kundernes krav om rentabilitet i deres investeringer, hvilket yderligere er blevet forstærket under den økonomiske krise, hvor direktører og it-chefer er blevet endnu mere omkostningsbevidste.
»Vi bevæger os med et system, der er drevet af de services, som vi kan tilbyde kunderne. Men det ændrer ikke på, at kanalen er vores største aktiv. Det opgiver vi ikke. Men vi ved ikke, hvor udviklingen vil føre os hen og kan kun gætte ud fra de trends, vi ser i markedet. Hvor vi ender vil være et resultat af partnernes entreprenørånd og den teknologi, som vi stiller til rådighed,« lyder det fra Michael Park.