»Det har vi ikke en chance for at leve op til. Vi vil blive nødt til at stoppe med at tilbyde folk netadgang.«
Udtalelserne fra hotelbranchen er hårde og kritiske, når talen falder på antiterror-lovens betydning for hotelbranchens netforbindelse til gæsterne, hvis loven gennemføres. Hoteller skal logge alle, der har brugt hotellets internet og hvilke sider, de har besøgt i op til et år efter.
Det er forståeligt, at dette kan være en svær pille at sluge til at begynde med, men hotelbranchen overdriver, hvor svært det er. Det mener en ekspert i sikkerhed, som it-avisen ComON har talt med.
»Det virker som om, at hotelbranchen har overdrevet betydningen af
anti-terror-loven, som den ser ud i dag. Logningsbekendtgørelsen stiller bestemt nogle krav, men de er til at overkomme. Mange hoteller har allerede løsningen på disse krav i dag. Det drejer sig blot om, at man får noget rådgivning til at træffe en aftale med sin udbyder eller finder et firma, som kan tilbyde en løsning, så caféer, hoteller og andre ikke skal håndtere tekniske ting, som de ikke forstår. Det er ganske simpelt at outsource logningen,« siger Peter Vestergaard, der er sikkerhedsekspert hos i konsulentafdelingen Security & Technology i PricewaterhouseCoopers.
Eksperten forstår, at kravene kan virke uoverskuelige ved første øjekast, men at de sikkerhedsmæssigt har sin berettigelse og at de fleste hoteller og caféer, der bliver omfattet af regeringens anti-terror-pakke, let kan få et firma til at stå for alt det praktisk omkring logningen.
»Vi har rådgivet mange om lignende løsninger, og der er flere virksomheder, der tilbyder passende løsninger,« siger Peter Vestergaard.
Èt af disse firmaer er Wayport, der forsyner folk med internet fra hotspots, hoteller og andre mødesteder. SAS Radisson-hotellet i København er blandt kunderne.
»For et hotel er det en god idé at gå til en professionel udbyder. Vi er specialiserede i at give kunden og hotellet den bedste service. Det er selvfølgelig en udgift, men uden at have set de seneste lovændringer, vil jeg mene, at udgiften ikke bliver voldsom,« siger Hanu Hoviniemi, der er ansvarlig for foretningsudvikling hos Wayport. Wayport kan tilbyde deres løsninger til alle kunder lige fra det mindste vandrehjem til de største hoteller.