Brugere af Microsofts antispyware-program skal muligvis ud at lede efter et nyt program, hvis de vil være fuldt ud beskyttet imod reklamesoftware, det såkaldte adware, fra et reklamefirma kaldet Claria. For Microsoft har ifølge engelske The Register netop nedgraderet beskyttelse imod adware fra netop Claria.
Eric Howes, der er spywareresearcher ved universitet i Illinois, har opdaget, at de seneste signaturopdateringer Microsofts »AntiSpyware«-program anbefaler brugeren blot at ignorere Claria. Ifølge The Register kan brugeren selv vælge, om Claria skal i karantæne eller fjernes.
Men i sidste måned anbefalede Microsoft-programmet, når det opdagede Claria-adware på en maskine, at brugeren satte adwaren i karantæne. AntiSpyware-programmet er således ikke ude af stand til at finde Claria, men der er sket en bemærkelsesværdig ændring, beretter Howes.
Det pudsige er imidlertid, at ændringen sker umiddelbart efter, at der har cirkuleret rygter om, at Microsoft muligvis ville købe reklamefirmaet Claria.
Microsoft selv har dog imidlertid ikke ønsket at kommentere, hvorfor AntiSpyware-programmet ikke længere genkender Claria-reklamesoftware som en trussel mod brugeren.
»Da spørgsmålene involverer rygter om et opkøb, og Microsoft ikke kommenterer rygter, er vi ikke i stand til at komme med flere kommentarer på dette tidspunkt,« siger en talskvinde til den engelske nyhedstjeneste.
Claria blev under sit tidligere navn »Gator« kendt, og frygtet, for popup-reklamer, bannerreklamer, og ikke mindst spyware. Blandt andet derfor har Microsofts mulige opkøbsplaner ifølge The Register vakt undren i it-sikkerhedsmiljøet.