Sådan vil dansk firma tjene penge på gratis applikation

Folk fra hele verden downloader det danske program Moodagent gratis. Hvor er forretningsmodellen?

Med 2,5 millioner downloads kan det danske firma Syntonetic være ganske tilfreds.
Syntonetic har lavet programmet Moodagent, der på smartphones kan skabe spillelister baseret på brugerens humør.

Problemet er bare, at de mange mennesker ikke betaler fem flade ører for programmet. Alligevel mener det danske firma, at de har fat i en guldgrube.

Firmaet mener blandt andet, at Moodagent kan blive en stærk annonceplatform. Og det er en god ting at blive i øjeblikket, hvor mobilbranchen boomer. En Gartner-undersøgelse mener, at reklamer i mobilapplikationer er en milliardindustri i øjeblikket, og at branchen vil have en værdi på 100 milliarder kroner i 2012.

Indtjening i horisonten
De 2,5 millioner brugere er kommet til i løbet af det seneste halve år. I første omgang via Apples App Store, men især i forbindelse med et samarbejde med Nokia, der har gratis-programmet liggende i sin OVI Store.

De to partnere skal nu begynde at tjene penge på samarbejdet.

”Beregninger fra Nokia viser, at vi med reklamer i musikafspilleren kan opnå en indtægt på op imod 30 kroner om året per bruger. Så det kan hurtigt blive en rigtig god forretning,” siger stifter og medejer af Syntonetic, Peter Berg Steffensen.

Fordelen ved Nokias ’ads i apps’ er, at reklamerne aflønnes på både visninger og klik, forklarer indehaveren. Derfor kan millioner af brugere veksles til millioner af visninger og god indtjening.

Derfor er 2,5 millioner brugere heller ikke nok for de danske iværksættere. Den første udgave af Moodagent fungerede kun på mobiltelefoner med touchscreens, men for at komme ud til et meget større publikum er programmet nu også lavet i en version, der kan afvikles på telefoner med traditionelt tastatur. Det er trods den store fokus på iPhones og andre touch-telefoner stadig traditionelle mobiltelefoner, der er flest af på verdensmarkedet.

”Vi forventer, at Moodagent har 10 millioner brugere ved udgangen af 2010. Alt kan ske på markedet for applikationer, men en ting er sikkert, det er i kraftig vækst,” gætter Peter Berg Steffensen.

ComON har tidligere omtalt Moodagent og Syntonetic i artiklen "Her er algoritmen, der forstår dine følelser".

Se længere anmeldelse af Moodagent hos hjemmesiden AppJudgement:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere