Sådan vil dansk firma tjene penge på gratis applikation

Folk fra hele verden downloader det danske program Moodagent gratis. Hvor er forretningsmodellen?

Med 2,5 millioner downloads kan det danske firma Syntonetic være ganske tilfreds.
Syntonetic har lavet programmet Moodagent, der på smartphones kan skabe spillelister baseret på brugerens humør.

Problemet er bare, at de mange mennesker ikke betaler fem flade ører for programmet. Alligevel mener det danske firma, at de har fat i en guldgrube.

Firmaet mener blandt andet, at Moodagent kan blive en stærk annonceplatform. Og det er en god ting at blive i øjeblikket, hvor mobilbranchen boomer. En Gartner-undersøgelse mener, at reklamer i mobilapplikationer er en milliardindustri i øjeblikket, og at branchen vil have en værdi på 100 milliarder kroner i 2012.

Indtjening i horisonten
De 2,5 millioner brugere er kommet til i løbet af det seneste halve år. I første omgang via Apples App Store, men især i forbindelse med et samarbejde med Nokia, der har gratis-programmet liggende i sin OVI Store.

De to partnere skal nu begynde at tjene penge på samarbejdet.

”Beregninger fra Nokia viser, at vi med reklamer i musikafspilleren kan opnå en indtægt på op imod 30 kroner om året per bruger. Så det kan hurtigt blive en rigtig god forretning,” siger stifter og medejer af Syntonetic, Peter Berg Steffensen.

Fordelen ved Nokias ’ads i apps’ er, at reklamerne aflønnes på både visninger og klik, forklarer indehaveren. Derfor kan millioner af brugere veksles til millioner af visninger og god indtjening.

Derfor er 2,5 millioner brugere heller ikke nok for de danske iværksættere. Den første udgave af Moodagent fungerede kun på mobiltelefoner med touchscreens, men for at komme ud til et meget større publikum er programmet nu også lavet i en version, der kan afvikles på telefoner med traditionelt tastatur. Det er trods den store fokus på iPhones og andre touch-telefoner stadig traditionelle mobiltelefoner, der er flest af på verdensmarkedet.

”Vi forventer, at Moodagent har 10 millioner brugere ved udgangen af 2010. Alt kan ske på markedet for applikationer, men en ting er sikkert, det er i kraftig vækst,” gætter Peter Berg Steffensen.

ComON har tidligere omtalt Moodagent og Syntonetic i artiklen "Her er algoritmen, der forstår dine følelser".

Se længere anmeldelse af Moodagent hos hjemmesiden AppJudgement:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Enterprise Architecture Day 2025 - København: Compliance, cloud og AI-governance

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, sikkerhed og compliance, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

25. marts 2025 | Læs mere


Enterprise Architecture Day 2025 - Aarhus: Compliance, cloud og AI-governance

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, sikkerhed og compliance, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

27. marts 2025 | Læs mere


SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis