I 2008 blev søgemasskinen Cuil lanceret med dundertaler om, at den sagtens kunne konkurrere med Google.
Men det blev ved velmente intentioner og en masse hype. Google-dræberen er selv tæt på at lade livet.
Hjemmesiden gik offline i sidste uge, og de ansatte fik besked på at gå hjem, mens ledelsen gik på jagt efter en køber. Men jagten har været forgæves indtil videre.
Da Cuil kom til verden, var søgemaskinen ellers blandt de mere seriøse konkurrenter til markedets absolutte hersker, Google.
Brugerfladen var simpel, og det var tydeligt, at udviklerne gerne ville skabe et mere sammenhængende søgeresultat i bokse, hvilket afveg fra andre søgemaskiners resultater i listeform.
Flere af Cuils programmører havde også selv en fortid hos Google. Og der manglede heller ikke investeringsvillig kapital i 2008. Den amerikanske varehus-gigant Walmart var blandt investorerne. Walmarts investeringsfirma Madrone Capital Partners skød næsten 100 millioner kroner i Cuil.
Alligevel blev Cuils debut også ramt af flere smuttere, hvor pornografiske billeder umotiveret optrådte i søgeresultater.
Ifølge Techcrunch.com vil firmaet nu forsøge at få siden online igen, så man kan gøre sig lækker over for andre potentielle opkøbere, men det er mest sandsynligt, at Cuils dage snart at talte.