Vivendi tjener styrtende på computerspil, men mister indtægter på musik-salget.
"Vivendi skaffede sig gode resultater i 2010," siger topchef Jean-Bernard Lévy efter offentliggørelsen af årsregnskabet.
"Mere end nogensinde er kunderne til vores digitale indhold og tjenester dem, som vi har vores hovedfokus på," siger han.
Mediegiganten har både øget omsætning og indtjening i 2010. Koncernen, der også ejer Unversal Music Group, Canal+ og hovedparten af telegiganten SFR, øgede omsætningen med 4,2 procent til 215 milliarder kroner. Nettoindtjeningen steg med 4,4 procent til 20,1 milliarder kroner.
Computerspil tjener mere og mere
Verdens største computerspilsproducent, Activision Blizzard, som Vivendi købte for fire år siden, spiller en stadig større økonomisk rolle i koncernen. Sidste år havde Activision Blizzard en omsætning på 25 milliarder kroner sidste år. Det er stadig en relativt lille andel af Vivendis samlede omsætning, knap 12 procent. Til gengæld steg spil-omsæltningen med næsten 10 procent i forhold til året før. Det er væsentlig mere end gennemsnittet for koncernen. Også indtjeningen før skat steg med mere end 43 procent. Den var samlet set på 5,2 milliarder kroner.
Computerspilsfirmaet, som står bag World of Warcraft, er så interessant, at investeringsforeningen Danske Invest sidste år fremhævede deres investeringer i selskabet, da de forsøgte at kapre nye investorer.
Satser på online-spil
Firmaet er kendt for klassikere som World of Warcraft, StarCraft, Guitar Hero, Diablo, Tony Hawk og Spyro the Dragon. Senest er det Call of Duty: Black Ops, der med et salg på mere end fem milliarder kroner siden lanceringen i november skæpper godt i kassen. Takket være blandt andet first-person-shooter-spillet øgede Vivendi indtjeningen i computerspilsdivisionen med 40 procent.
Andre titler, som Vivendi fremhæver som kommercielle successer sidste år, var Starcraft II: Wings of Liberty og World of Warcraft: Cataclysm. Sidstnævnte solgte 3,3 millioner kopier i løbet af de første 24 timer, skriver selskabet. I alt abonnerer 12 millioner på World of Warcraft-universet, hvor spillerne hver måned betaler mellem 60 og 100 kroner for at vandre rundt i et online-univers og udvikle deres spiller. I alt står digitalt salg af spil for 30 procent af omsætningen hos Blizzard.
Activision Blizzard vil fortsat satse på online-gaming. Selskabet vil fortsat skabe nye udgaver af Call of Duty og knytte et digitalt community til brandet. De melder desuden, at der kommer en ny udgivelse fra partneren Bungie, der står bag skydespillet Halo, og så er der også et nyt univers på vej under Skylanders Spyros Adventure. Det skal knytte legetøj, computerspil og internet sammen på en hidtil uset måde, lover selskabet.
Overskud på musik falder
Universal Music Group, som Vivendi også ejer, klarer sig omvendt mindre godt. Selskabet har på et år mistet knap en femtedel af bruttoindtjeningen, som var på 3,5 milliarder kroner sidste år. Dét på trods af, at Universal har populære kunstnere som Lady Gaga, Rihanna, Take That og U2 i stalden. I Danmark udgiver selskabet musik for navne som Jokeren, Aqua og TV-2.
Universal tjener færre penge på cd-salget og udgiver færre albums, men tjener til gengæld flere penge på digitalt salg og fan-merchandise. I alt steg Universals salg med knap to procent til 33,2 milliarder. Vivendis musikafdeling står altså for en større omsætning end computerspillene, men tjener altså næsten to milliarder kroner mindre til selskabet end computerspils-afdelingen.