Sommeren går på hæld, og snart begynder et nyt skoleår. Dermed kan vi også se frem til slagtilbud på computere til de nye studerende.
At det igen er tid til at kæmpe om computerkøberne, kan man se hos Microsoft, der netop har søsat en ny kampagne i USA.
Kampagnen har til formål at fremhæve de gode ting ved styresystemet Windows 7. Men der bliver alligevel plads til nogle nedladende bemærkninger om det konkurrerende Mac OS.
Microsoft anbefaler for eksempel køberne til at vælge PC frem for Mac, hvis de vil have mulighed for at spille flest mulige computerspil. Ifølge kampagnen skal man også vælge PC, hvis man vil have de bedste muligheder for at dele filer med andre og sikre sig størst mulig valgfrihed og kompatibilitet med andet hardware og software.
“Nogle hævder, at Macs er lette at betjene, men realiteten er nærmere, at læringskurven er ret stejl. Computere, der kører med Windows 7, fungerer på same made som de pc’ere , som du er vant til at bruge, så du er meget hurtigere i gang,” skriver Microsoft.
Det er tydeligt, at Microsofts marketingsafdeling gerne vil holde på de kunder, som er vant til Windows.
“Det er ikke alle funktioner, der virker på same made, hvis du er vant til en Mac. For eksempel er musen anderledes. Og de mange genvejstaster, som du er vant til, fungerer heller ikke på en Mac”.
“Det kan være vanskeligt at bruge Apples kontorpakke, hvis du deler dine filer med en pc. Dine dokumenter kan komme til at se anderledes ud, og dine regneark kan komme til at lave forkerte udregninger”.
Oplysningskampagnen ligger på et .com-domæne. Den drillende form for markedsføring er højst sandsynlig ulovlig i Danmark.