Pladeselskaberne kan så småt begynde at se internettet som en mulighed frem for en trussel mod deres forretningsgrundlag. Musik på internettet og på mobiltelefoner er nemlig så småt ved at rykke ind i forbrugernes hverdag.
I 2004 blev der i USA og Europa downloadet langt over 200 millioner sange, mod 20 millioner sange året før. Pladeselskaberne fik for første gang en betragtelig indtjening fra digital musik, der løb op i flere hundrede millioner dollars. Det fremgår af rapporten »Digital Music Report 2005« fra brancheorganisationen IFPI .
Analysefirmaet Jupiter spår, at markedet for digital musik løb op i 330 millioner dollars, og det spås, at omsætningen fordobles i 2005.
Antallet af netsteder med legal musik til download firedobledes i 2004 til over 230 netsteder og antallet af sange, der kan downloades legalt er fordoblet til en million. Det betyder, at mange pladeselskaber nu udbyder langt størstedelen af deres musik digitalt.
Bærbare afspillere - med gigant-succesen iPod i spidsen - og mobiltelefoner skaber helt nye forretningsmuligheder for i 2005. Det vurderes, at 50 procent af indtjeningen på området for indhold til mobiltelefoner.
»Digital Music Report 2005« peger på, at forbrugernes indstilling musik-download forandres. En ny undersøgelse, foretaget i Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Østrig og England, viser, at næsten hver tredje af dem, der downloader musik, vil købe musik legalt i det kommende halve år.