Den økonomiske krise tog livet af flere danske spiludviklingsfirmaer, og den var lige ved også at trække firmaet GuppyWorks i graven. Men den danske spiludvikler slår nu igen en stærk puls.
Spillet Guppylife bliver i dag relanceret.
GuppyLife er en slags World of Warcraft til piger mellem 8 og 14 år. Men hvor WoW-spillerne ofte skal finde våben og blodtørsten frem, så er livet i GuppyLife væsentlig mere afdæmpet og kærligt. Her gælder det om at udvise omsorg for sine venner og sit eget virtuelle Guppy-kæledyr. I spillet er det også forbudt at mobbe og at være udfordrende påklædt. En utraditionel formel som vækker interesse.
”Spillet har været i beta i 10 dage i Danmark uden markedsføring, og der er i snit kommet 270 nye brugere til om dagen,” siger direktør Per Rosendal.
Det samlede brugerantal er cirka 3.000 piger.
Gammel traver
Men GuppyLife er en gammel traver. Idéen om spillet blev udklækket i 2003, og i 2009, hvor der var 35.000 betatestere, løb firmaet tør for investeringskapital og indgik en frivillig konkurs.
De fleste aktiviteter blev flyttet til et nyt selskab, men det er ikke bare nyt vin på gamle flasker, lover direktøren.
”En af de store ændringer er, at vi har valgt at basere os på spilmotoren Unity, som har en rigtig stor udbredelse. Den gør det muligt for os at tilbyde en 3D-oplevelse i en browser i en rigtig god kvalitet. Den teknologi-pallette, som vi har at vælge mellem hos Unity, giver os mulighed for hutigt at tweake og finjustere oplevelsen for vores brugere,” siger Per Rosendal til ComON .
Han garanterer også, at firmaets økonomiske fundament nu er mere stabilt.
"Finanskrisen var en voldsom modstander, og det var først ved årsskiftet mellem 2009 og 2010 at tingene begyndte at ændre sig, og det blev muligt at finde investeringsvillig kapital," siger Per Rosendal.
GuppyWorks har fået kapital fra firmaet NoGap (Nordic Game Production), der også er blevet partner. NoGap er stiftet af forsknings- og teknologiparken CAT ved Roskilde Universitet.
Verden venter
Men selv om GuppyWorks har prøvet at brænde nallerne på finanskrisen, så er ambitionerne igen store.
En lancering af GuppyLife i USA er allerede planlagt i løbet af 2011. Her håber danskerne at få del i det lukrative marked for spil målrettet piger. Et spil som The Sims, der har mange kvindelige spillere, har for eksempel samlet solgt over 125 millioner eksemplarer.