Det danske it-startup SMS Passcode blev tidligere i år sat på en liste over de 100 mest interessante it-virksomheder i verden. Listen var udarbejdet af magasinet Red Herring, men udmærkelsen var ingen enlig svale. Tidligere havde Secure Computing Magazine omtalt det danske firma som et af verdens fem mest innovative sikkerhedsfirmaer, og en nominering til Citrix Partner of Year var det også blevet til.
Nu er SMS Passcode havnet på ComONs liste over de tyve mest lovende startups i den danske it- og telebranche og er dermed nomineret til konkurrencen, der skal udråbe det mest lovende techfirma herhjemme.
Den glorværdige omtale har ifølge marketingdirektør Lars Nielsen hjulpet SMS Passcode til at komme ind hos de helt rigtige distributører og skaffet selskabet en fænomenal vækst. Kun tre år efter starten er det danske firma til stede i 30 lande og omsætter for et tocifret millionbeløb.
SMS Passcode har udviklet en såkaldt to-faktor sikkerhedsløsning, der beskytter medarbejdernes identitet ved fjernadgang til en virksomheds systemer via mobiltelefonen. Adgangen kan for eksempel være til systemer som Citrix, Microsoft og Outlook Web Access, Virtuelle Desktops og VPN.
To-faktor sikkerhed er kort fortalt noget, du ved, i form af et bruger-ID og password, og noget, du har, for eksempel en token/nøglekort eller en telefon.
Modsat de gængse token-baserede løsninger på markedet, validerer SMS Passcode brugernavn og password, før der i real-tid sendes en engangskode som sms, og når koden indtastes, gives der adgang.
Systemet baserer sig på, at de fleste menensker altid har deres mobiltelefon på sig. Dermed overkommer SMS Passcode et af de store problemer, som tilsvarende token-baserede sikkerhedsløsninger ofte har skabt for brugerne, når de har forlagt den nødvendige USB-nøgle eller nøglekort.
Faktisk blev SMS Passcode-systemet i sin tid skabt på baggrund af en opfordring om at gøre token-systemet bedre.
Virksomheden er grundlangt af de tre dataloger og studiekammaerater David Hald, Jakob Østergaard og Claus Rosendal. Efter studierne etablerede de konsulenthuset Conecto, og det var i dette regi, at SMS Passcode systemet blev udviklet. Siden valgte de tre at sælge konsulentdelen fra og koncentrere sig helhjertet om SMS Passkode, der gennem de sidste 18 måneder har været gennem en stor vækst.
En af årsagerne til væksten er ifølge marketingdirektør Lars Nielsen den rendyrkede kanalstrategi, som SMS Passcode fra starten har lagt sig an på.
Slutkunderne er virksomheder, der ønsker at implementere sikkerhedssystemer, så medarbejderne kan logge på virksomhedens it-systemer hjemmefra uden at kompromittere sikkerheden. De andre områder, hvor man kunne afsætte produktet, nemlig til netbank-login og lignende, har SMS Passcode valgt ikke at gøre så meget ud af, idet udviklingsprojekterne her typisk er meget lange.
Kanalstrategien betyder, at SMS Passcode kun sælger sit produkt gennem distributører og forhandlere – ikke direkte til slutkunden.
”Vi har aldrig overvejet andet end en 100 procent kanalstrategi. Det har betydet, at vi har kunnet kommet ud i 30 lande på tre år. Hvis vi skulle have hyret sælgere selv for at klare den ekspansion, havde vi knækket nakken,” siger Lars Nielsen.
Mener du, at SMS Passcode er blandt de mest lovende af danske startups i it- og telebranchen, bedes du tilkendegive dette overfor redaktionen. Vi modtager mails (send dem til techguld@mediaprovider.dk) og læser kommentarerne i kommentarfeltet under hver artikel. Den endelige vurdering af, hvilke ti startups af de godt tyve nominerede, der skal gå videre i konkurrencen, træffes på baggrund af læsernes - begrundede - input af Tech Guld redaktionen.
Når feltet om en lille måneds tid måned er reduceret til ti firmaer, vil et dommerpanel vurdere, hvem der er de tre mest lovende. Dommerpanelet består af fremtrædende VIPs fra it- og telebranchen, og medlemmerne er enten selv erfarne og succesfulde iværksættere eller topdirektører i branchen.
Finalen, hvor Danmarks mest lovende startup skal findes, løber af stabelen i december.
Læs mere om ComON Tech Guld konkurrencen her.