Hver eneste danske internetbruger spilder fire til fire et halvt minut om dagen på at frasortere uønsket mail. Det svarer til at danske internetbrugere tilsammen spilder 19 år om dagen på spam.
Det fremgår af en undersøgelse fra analysefirmaet Zapera, som er udarbejdet for Videnskabsministeriet og Microsoft.
På en konference i Industriens Hus i København i dag, præsenterede videnskabsminister Helge Sander - med udgangspunkt i undersøgelsens resultater - Danmarks indsats mod spam.
Strategien omfatter en bred vifte af initiativer, der tager udgangspunkt i, at spam skal bekæmpes både fra internetudbydernes side, gennem Forbrugerombudsmanden og hos de enkelte internetbrugere.
Jesper Claus Larsen, konsulent hos Zapera, fremhæver, at brugerne selv skal være mere opmærksomme på deres rolle.
»Mange brugere kunne have godt af en adfærdsændring,« siger han.
74 procent af de internetbrugere, der modtager spam, har kendskab til foranstaltninger mod spam. Blot 65 procent opmærksomme på, at deres egen adfærd på nettet har indflydelse på, hvor meget spam de modtager. Det gælder for eksempel udlevering af e-mailadresser på web-steder.
Selvom 93 procent aldrig eller sjældent åbner de spam-mails, de modtager, er der brug for mere information.
»Kendskabet til foranstaltningerne mod spam er ikke højt nok,« siger Jesper Claus Larsen.
Han mener, at forbrugerne skal lære i højere grad aktivt at sige fra overfor dem, der udsender spam-mails.
Som led i spam-strategien udsendte Videnskabsministeriet i oktober ti gode råd til hvordan internetbrugerne kan begrænse spam.
»Danskerne kan også selv gøre noget for at begrænse spam, og strategien udruster forbrugerne med ti gode råd til, hvordan det bedst kan gøres,« siger videnskabsminister Helge Sander.
Det er eksempelvis vigtigt, at man supplerer sin personlige mailadresse med en adresse til brug i nyhedsgrupper, chat-rum, deltagelse i konkurrencer med videre og at man lader være med at besvare spam-mails.