Gode katolikker tager på pilgrimsfærd til Rom. Muslimer tager til Mekka. Men hvor tager IT-folk hen? Vi skal naturligvis besøge de tre vigtigste IT-virksomheder: IBM, Microsoft og Google. Jeg ved godt, at der har været - og stadig er - andre, mere innovative virksomheder. Men de tre har kombineret produktudvikling med uovertruffet volumen og værdiskabelse. Derfor har de ændret alle IT-folks hverdag. I hvert sit årti, på hver deres måde. Og i skarp konkurrence med "storebroderen": Microsoft med IBM, Google med Microsoft.
I februar skrev jeg en klumme - "Bruger bjørne Vista?" hvor jeg betvivlede at Vista var - eller ville hurtigt blive - udbredt hos de danske virksomheder. Kort tid efter modtog jeg invitation fra Microsoft om at komme til Microsofts hovedkvarter i Redmond til en såkaldt "Executive Briefing". "Der kan man se, hvad en klumme i ComON kan medføre" tænkte jeg. "Nu skal Bill - eller Steve - forklare mig tingenes rette sammenhæng".
Da jeg nærlæste programmet blev jeg klogere: Vi var IT-beslutningstagere fra 15 store virksomheder, der skulle af sted, ledsaget af 7 (!) sælgere fra Danmark. Programmet et maraton af møder med forskellige produktspecialister. "Pyt" tænkte jeg. "Jeg får en bedre forståelse af Microsofts produktstrategi". Det fik jeg, men den kan jeg ikke dele med dig på grund af en non-disclosure agreement, der er fyldt med lange juridiske besværgelser, som vil nedkalde evig forbandelse over mig hvis jeg blot hvisker om denne
Men jeg kan dele andre indtryk med dig.
I et land hvor alt er stort - lige fra naturen til antallet af kalorier i maden - undrer det ikke, at Bill Gates hus er 4.800 m2. I det hele taget skammer de sig ikke i staten Washington, selvom vejret er lige så elendigt som i Danmark. Det behøver de heller ikke, når den lille stat rummer hovedkvartererne for så kendte virksomheder som Boeing, Starbucks og Microsoft.
Microsofts campus er også uoverskueligt stort. Størrelsen siver først ind, når man hører, at der årligt drikkes 7.7 mio colaer, bruges 11 mio kaffekopper, og starter 16.000 ansatte. Eller at der serveres 26.000 måltider om dagen.
Jeg fik ikke mødt hverken Bill eller Steve. Højeste på strå var senior vice president Chris Capossela, der er ansvarlig for Officeplatformen.
Men ingen overbeviste mig om, at der kan skabes en god business-case på at indføre Vista. De virksomheder, der har migreret til Vista, har haft andre begrundelser. Eksempelvis et ønske om at anvende Office 2007, eller politik om altid at anvende de nyeste versioner af alt software, eller ønske om bedre sikkerhed. DONG og Udenrigsministeriet er officielt i gang med større udrulninger af Vista. Rygtet vil vide, at der er andre på vej. Men det bliver ikke JP/Politikens Hus lige med det samme.
Jeg blev i stedet overbevist om, at Google og Microsoft i stigende grad bliver konkurrenter. Især nu hvor Google forsøger at sælge virksomhedsløsninger og hvor Microsoft går ud med Exchange, Office Communication Server samt Sharepoint som hostede services. Dette marked bliver efter min mening en blodig kampplads mellem Microsoft og Google. Kun de to har teknologi og cash-flow til at finansiere de enorme investeringer. Og det bliver nødvendigt: Chris Capossela har som mål, at der skal være 1 mia virksomhedsbrugere på deres exchange-service. I den sammenhæng er Microsofts nuværende 300.000 servere slet, slet ikke nok. Og Googles kundebase indenfor virksomhedsløsninger er forsvindende lille. Opbygning af den nødvendige salgsmuskel tager tid - og koster mange, mange penge.
Det er derfor for tidligt at spå, hvem der vinder denne kamp. Men et er sikkert: Det kommer til at betyde lavere priser for hostede applikations-services. Både fra de direkte slagsbrødre og fra alle andre, der gerne vil sælge hostede applikations-services.
Derfor bliver de to mastodonters kamp med stor sandsynlighed den begivenhed, der for alvor får udbredt Software as a Service (SaaS). Og på den måde vil to af de tre store - igen - ændre hverdagen for os IT-folk.
---------------
Per Palmkvist Knudsen er IT-direktør i JP/Politikens Hus A/S.