Er danske software-forhandlere klar til Google?

Ikke alle it-forhandlerne er overbevist om, at det er muligt at tjene penge på at sælge Googles software.

Nysgerrigheden er stor blandt danske softwareforhandlere, der vil vide mere om, hvordan de kan gøre forretning med Google.

Søgemaskinegiganten har netop bebudet, at den vil have it-forhandlerne til at sælge virksomheden software.

Nu ser det ud til, at muligheden snart vil opstå. Sikkerhedsdistributøren Computerlinks har ifølge det britiske nyhedsmedie Microscope netop indgået en aftale med Google om at distribuere Googles sikkerhedspakke i en række europæiske lande inklusive Danmark.

Inden de danske forhandlere vælger at tage den nye software med i sortimentet, skal Google dog først overbevise kanalen om, at dens software duer og at producenten er til at stole på.

»Googles kanaludspil var ikke noget, jeg havde set komme, så jeg er lidt usikker på, hvad der er deres strategi på området,« siger direktør Ole Mejer fra PC-Wares Kompetence Center.

Han savner svar på, hvordan Google vil håndtere spørgsmål som support og om Google kan stå inde for en tilstrækkelig lang livscyklus uden pludselig at udfase produktet.

»Jeg er ikke sikker på, om markedet er modent til software fra Google,« siger Ole Mejer.

I det amerikanske CRN har Google bebudet en forrentningsmodel, hvor kunden betaler en årlig licens på 50 dollar pr. bruger, hvoraf forhandleren vil få 10 dollar som belønning for at sælge en kontorpakke.

»Det er en rimelig god dækningsgrad for at sælge et stykke software. Som udgangspunkt er vi er rimeligt positive, så vi vil ikke afskrive Google,« siger Ole Mejer.

Samme holdning har softwareforhandleren AGain. Her siger administrerende direktør Frank Mortensen, at selve forretningsmodellen er fornuftig. Med en fast årlig licensindtægt har Googles model den fordel, at den giver en fast indtægt, så forhandleren ikke hele tiden skal skabe et nysalg.

»Hvis man skal have nogen til at gøre noget for sig, skal man give dem penge for det,« siger Frank Mortensen.

Selv om han ikke kender Googles produkt, mener han, at Google som udgangspunkt har lettere ved at få kunderne i tale end det er for en ukendt softwareproducent.

»Google er et stærkt brand, hvis styrke er, at de med deres søgemaskine er på enhver pc,« siger Frank Mortensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere